Eftertraktade skrotbilar i Åsa

Det är offentligt känt och debatterat, att vår miljö förvärras på ett uppskakande sätt. Den största delen bottnar i det växande koldioxidföroreningar från äldre, mer eller mindre kassrade,personbilar i Åsa . Många har avfattats om övergivna skrotbilars destruktiva verkan på naturen. Men inte många av dessa skrivelser har vidrört den gigantiska miljöförsämringen, som dessa skrotbilar förorsakar i Göteborg. Undersökare är faktiskt enade om att koldioxid-utsläppen förorsakar den så kallade växthuseffekten med högre värme som effekt. Och klimatförvärrande med den ena miljökatastrofen efter andra följer i takt med regressen. Det vore naturligt att naturvådlig personbilar försvinner från Världen. Men så är inte alltid fallet. Så varför ser inte alla fordonsägare att den blir demonterad enligt gällande regler.

Förkastade kasserade bilar från Åsa kan utnyttjas laglöst

Före en skrotbil i Åsa hamnat på en godkänd bilskrot med lämnad registreringsbevis, och skrotningsintyg mottagits, riskerar bilen bli använd i illegala syften. Ett klimat- och färdselvådlig personbil ger tiofalt till säljaren i ett annat land. Det existerar förbud att exportera kasserade bilar som saknar acceptabel undersökning. Det är kanske motivet till den vinstgivande affären hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och Riksdagen prestation begränsas till inregistrering av antalet förbjudna utförda skrotbilar via hamnar eller via bron till Danmark. Allt enligt Gp som pratat med kontrollanter från naturkontoret i Göteborgs hamn. När en uttjänt bil i Åsa säljes genom nätet eller pressen, kan fordonet också återföras i trafik utan bilägarens vetskap. Och flertalet mindre bilföretag lagar enkelt de miljö-och trafikvådliga personbilarna i körbart tillstånd.

Om en bilägare bärgar sin defekta bil för tänkt skrotning, utan att få mottagningsbevis från en legitimerad bilskrot i Kungsbacka, kan det medföra framtida trubbel. Ansvaret för återvinning och bildemontering vilar tungt på ägaren. Och detta visas otvetydigt i klimatförordningen. För att avstyra ohederligt förfarande vid handel måste säljaren vidta initiativ för att eliminera sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sitt fordon. Genom biltillverkarnas framgångsrika recykling, och skrotarnas rationella sanering enligt bilskrotningslagen, kan fordonsägaren förvänta sig en rejäl kompensation vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även skiftande ersättning. Men det är vid ett dylik möjlighet, som risken förekommer för att de uttjänta fordonen kan komma på berörda villovägar, med framtida bryderi som påföljd.

Alla kasserade bilar från Åsa skall bärgas till en certifierad bilskrot

Avlämnas fordonsinnehavaren personligen in sitt fordonsvrak till en certifierad skrot minskar riskerna för bedrägerier. Före förfaringssättet med återvinning plockas omtyckta bildelar för recirkulation och renoveras för att senare säljas vidare. Och genom kvittens, som verifierar skrotning och avregistrering på bilregistret, tryggar en legitim behandling. Parallellt inkasserar bilägaren maximal betalning för en kasserad personbil i Åsa.

Men priset kan skilja med flera tusen kronor. Så det kan vara smart att granska alternativen. Behöver bilen bärgas är risken högre att den hamnar i orätta händer. Men det finns alternativ att sätta hinder för de förbjudna aktiviteten. Kontrollera att hämtning sker av ett företag som har tillstånd för transport av farligt avfall och som har avtal med en behörig skrot, även att ett undertecknat mottagningsbevis med skrotningsintyg lämnas, som evidens för annalkande avfärdande hos Trafikstyrelsen. Avsyna, innan hämtningen, att tillstånd för frakt av uttjänta fordon är utförd av Naturvårdsverket. En seriös bilbärgare har ett sånt blankett enkelt åtkomligt och läsbart på sin webbsida. De här lätta aktioner garanterar för att en skrotbil i Åsa vårdas på ett lovligt och klimatskyddat förfaringssätt.