Kan en uttjänt bil från Årjäng försvinna i intet? Eller kan bilar, som har körförbud, återfalla till destruktiva körningar med höga koldioxidutsläpp som följd?. Att skrotbilar återuppstår är ett faktum. Vem vet i en annan del av kontinenten. Men likväl förorenar de luften för alla. Enligt klimatbalken ansvarar bilägare för att fordonet blir återvunnen och avlägsnas från Trafikverkets register. Dock exporteras det mängder av skrot fordon hela tiden från Sverige. Troligtvis är inte före detta ägare medvetna om falsarierna de inblandas i. Men de är ändå deras plikt att tillse att skrota bilen på en av Länsstyrelsens godkända bilskrotar. Först då kan kan Transportstyrelsen få koll över de kasserade bilar som numera försvinner och blir utsatta för olagliga hanteringar.
Utrangerade kasserade bilar från Årjäng kan användas laglöst
Innan en uttjänt bil i Årjäng nått en behörig skrot med lämnad reg. bevis del 2, och skrotningsintyg tagits emot, finns risk att bilen bli utnyttjad i brottsliga syften. Ett natur- och färdselskadlig bil ger tiofalt till försäljaren i Afrika. Det existerar förbud att skeppa ut uttjänta fordon som saknar godkänd kontroll. Det är kanske orsaken till den vinstgivande affärsverksamheten hos den samordnande brottsligheten. Transportstyrelsen och polisens insats definieras till registrering av kvantiteten förbjudna utförda skrotbilar via kajplatser eller Öresundsbron. Allt enligt Göteborgsposten som intervjuat kontrollanter från miljökansliet i Trelleborgs hamn. När en skrotbil i Årjäng annonseras ut genom nätet eller pressen, kan den även återgå i trafik utan ägarens kännedom. Och flera mindre bilföretag återställer lätt de klimat-och trafikvådliga bilarna i körbart tillstånd. Om en fordonsägare överlämnar sin fördärvade bil för tänkt återvinning, utan att få skrotningsintyg från en behörig bilskrot, kan det leda till kommande trubbel. Åliggande för återvinning och avregistrering vilar tungt på fordonsägaren. Och detta instrueras otvetydigt i naturförordningen. För att slippa oegentligheter vid handel borde säljaren vidta åtgärder för att eliminera sådana vågspel, när tiden är inne att skrota sin bil. Igenom bilfabrikanternas framgångsrika recykling, därtill bilskrotarnas väl planlagda modernisering enligt bilskrotsförordningen, kan fordonsinnehavaren räkna med en okey betalning vid inlämning. Då skrotbilarna hämtas utgår även varierande kompensation. Men det är vid ett sån situation, som risken förekommer för att skrotbilarna kan komma på berörda avvägar, med framtida bryderi som konsekvens.
Samtliga skrotbilar från Årjäng borde lämnas till en legitimerad skrot
Lämnar fordonsinnehavaren personligen in sin gamla klenod till en auktoriserad skrot undanröjs faran för lurendrejeri. Innan förfaringssättet med recykling skruvas lättsålda reservdelar för återanvändning hos en bilverkstad. Och genom skrotningsintyg, som styrker skrotning och avfärdande på Trafikstyrelsen, borga för en laglig behandling. Samtidigt erhåller ägaren maximal ersättning för en kasserad personbil i Årjäng. Men summan varierar med många hundralappar. Så det kan vara givande att undersöka varianterna. Behöver skrotbilen bärgas är osäkerheten desto större att den hamnar i orätta händer. Men det existerar potential att sätta hinder för de illegala aktiviteten. Tillse att transport sker av en seriös bärgare som samarbetar med en godkänd bildemontering, samt att ett underskrivet kvitto med skrotningsintyg lämnas, som intyg för kommande avfärdande på Trafikverket. Kontrollera, före hämtningen, att licens för frakt av kasserade bilar är utförd av Trafikverket. Ett reko företag har ett sånt formulär disponibelt och läsbart på sin webbsida. De här lätta handlingar garanterar för att bilvraket i Årjäng hanteras på ett legalt och naturtryggt förfaringssätt.