Bilverkstäder i Kärna accepterar nya kvalitetsnormer

Bilverkstäder i Kärna kan uppdelas i tre klasser. En märkesverkstad eller en auktoriserad sådan har tidigare haft monopol att underhålla eller reparera ett fabrikat under garantitiden. En obunden bilverkstad konkurrerar genom att bjuda ut sin service till olika bilmärke. Den tredje exemplet är vanligtvis ett uppdiktat bluff företag med diffus redogörelse. Det har gått otaliga turer kring de olika bilverkstäderna duglighet och hederlighet både för uträttat arbete som ersättning. Vissa har uppdagats för avgifter av icke utförda reparationer. De skamfilade ryktena kan förklaras till ”Expressen” av mixtrade fel hos 10 personbilar. Utredningen visade 80 % brister men är tyvärr för liten för att säkerställa faktumet. Tyvärr kastar den emellertid tvivel mot alla bolag. Och det drabbar även schyssta bilverkstäder i Kärna. Så finns vissa ”bilföretag” i sverige, som genomför jobb för drömpriser på grund av avsaknad av redovisning.

Firmor i Kärna levererar olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flertal situationer för att medföra ordning i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensavtalet ”Bilföretagens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Nivån grundar sig på upprepade egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Kärna får tillåtelse att signera ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder i Kärna skapar uppståndelse

Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att märka 2 skilda företag som jobbar med bilar i Kärna. Bland de legitimerade återfinns märkesverkstäder med tämligen dyra renoveringar. Eventuellt beroende på att endast originalreservdelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till avsevärt billigare komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som väcker mest entusiasm. Deras priser är oslagbara. Beg. komponenter ned skruvna från en bilskrot med självplock ger möjligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda naturanspråk i bilskrotsstadgan förmåddes otaliga skrotnings företag att upphöra eller ändra kurs till bilrenoveringar snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer än idag skrotfirmor med kriminella uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som skall återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik genom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Opel bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor med pengar för skrot fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt miljölagbalken borgar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte behöriga bilverkstäder eller skrotfirmor i Kärna anlitas.