Fruktan för covid-19 har hejdat allmänhetens vilja att riskera några pengar på personbilar. Tankar på nytillverkade fordon skjuts till framtiden. Men efterfrågan efter skrota bilen i Kållered av Honda-S2000 är desto starkare. Igenom riksdagens riktade avgörande har bilkörningar avstannat hos de flesta hushållen.
Ett resultat av höjda bilskatter, dieselpriser och skatt på trängsel väljer flera att resa till sina jobb kollektivt. Familjens andra-bil har sålunda blivit obehövlig och avregistrerats. Men ångesten för bussresor, samtidigt med myndigheternas rekommendationer har vänt upp och ned på tidigare klimatmässiga och ekonomiska begrepp. Nu har ett fordonsvrak av en gammal Honda-S2000 blivit ett av de mest uppskattade ägodelen för flera hushåll.
Honda-S2000 konkurrerar med kollektivtrafiken
Vanliga råd från Regeringen, som två meters mellanrum också munskyddens mindre betydelse på bilskrot Kållered, har ökat gemene mans ovillighet att resa spårvagn. Att folkhälsomyndigheten därtill rekommenderar privatpersoner använder fullmakt att köra bil förändrar inte misstroendet.
Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till något fordon. På grund av detta är det mycket mer väsentligt än allt annat att skaka fram ytterligare en äldre Honda-S2000, så att alla i familjen kan skrota bilen gratis med övriga fordon. För referenserna i all heder, funktionera nog 2 m-föreskriften för sittande människor. Men för folk i omlopp på trånga utrymmen gestaltas det mer som en ouppnåeligt ideal. Därför bör förvärvande av en andrabil favoriseras.
Uttjänta Honda-S2000 rullar vidare från bilskrot i Kållered
Bättre besiktigade Honda-S2000 med stora koldioxidutsläpp och oduglig trafiksäkerhet bör lämnas till en bildemontering och kan i de flesta fall betraktas som skrotbilar.
Förutom att skrota personbilen har de blivit attraktiva för den förbjudna kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel speciellt till Nigeria. Där är utdelningen uppemot elva gånger mer än liknande svenska priser.
Och det har öppnats många mindre verkstäder, som med enkla förbättringar kan få gamla Honda-S2000 godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen råder allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Honda-S2000
Certifierade bildemonteringar, som mestadels utför bilskrotning för försäljning av bildelar, frestar bilägare med stora betalningar. Några klimatvänner har valt att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att avvärja mer åkande av miljöförsämring och mindre trafiksäkra bilar.
Men via ångesten att använda spårvagnar har den stora efterfrågan höjt priserna. De utslitna fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och säkerhetsförfrågan är sekundärt av hushållets trygghet under bilproducenterna beordrade turer. Så dessa bra begagnade Honda-S2000 går åt som smör i solgasset. Ur miljöhänseende är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för jämnan?