För ett antal år sedan måste en bilinnehavare betala en legal bilskrotning i Härryda för omhändertagning av en risig Seat-Exeo . Nu för tiden är förhållandet det motsatta. Gradvis har skrotbilar blivit mer värda. Det tog tid innan företagen insåg det. Det har även fordrats strama grepp från skilda ämbetsverk. För att spara lite kosing dumpades gamla trasiga skrällen på många olämpliga ställen. När den offentliga skrotpremien upphörde växte de klimatskadliga dumpningarna. Ingen agerade eller kunde hantera besvären. Då trädde Regeringen, Trafikverket och Miljöförvaltningen in med rasande tempo. I skottlinjen ställdes Biltillverkare. De måste erlägga den sammanlagda för bil demontering och fragmentering därtill insamla skrotbilarna till auktoriserade aktörer. Därtill måste de starta en procedur för duktigare bil demontering. Och bilproducenterna hörsammade. Resultatet ger en bildemontering i Härryda chans att betala för en murken Seat-Exeo .
Skrotning av äldre bilar inbringar mer pengar på Seat-Exeo för skrothandlaren i Härryda
Fordonstillverkare gavs föreskrifter om en 95-procentig återföring av en Seat-Exeo till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter massa års febrilt jobb har detta mål uppnåtts med god marginal. Därför har begäran på betalning ersatts av en rimlig ersättning för ett vrak hos en behörig bilskrot i Härryda. Men skrotningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets hänsynslösa inblandning på bilskrotarna. Kasserade bilar klassades som klimatkänsligt avfall, och Miljömyndigheten bereddes i arbete att tillse att de de strama bestämmelserna följdes precist. Skrotning och sanering av en Seat-Exeo hos en legitimerad bilskrotning i Härryda naturreglerades och kontrollerades så noga att illegal business skulle försvinna. Det förmådde även, att nära 50 % av landets bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omändringen av bilskrotning förverkligats till de nya föreskrifterna. En auktoriserad skrot följer naturvillkoren utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Seat-Exeo och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Skrotar i Härryda slåss om att få tag i gamla Seat-Exeo
Att bilskrot i Härryda har hård konkurrens om en murken Seat-Exeo är ingen ny information. Förbjudna utskeppningar har fortgått under lång tid. Det skildras i Ålandstidningen hur naturgranskare och aina bara kan se på, hur pengar för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och riskfri levebröd vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med återinförande av uttjänta bilar i trafik stiger hela tiden. Efterfrågan efter billiga beg. fordon som Seat-Exeo är större än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder förvärvar och dona tillräckligt ordentlig med begagnade bildelar. Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva miljöhjältarna, som slåss mot de växande koldioxidutsläppen. I den rådande virus vädjan, att köra personbil som alternativ för att använda buss, växer engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till familjen främsta prioritet. Så en lämplig skrotfirma i Härryda ser med vemod hur en trasig natur- och inte säker Seat-Exeo åker förbi sin bildemontering.