Många bilverkstäder i Alfta har oförtjänt dåligt rykte

Det är alla fordonsägares mardröm att besöka en opålitlig bilverkstad i Alfta. Även om ett pris överlämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta fingerade felaktigheter, som åtgärdats och tvingas ersättas. Svt refererar till Motormännens Riksförbund manipulerade fel till 8 skilda bilfirmor utspridda i hela landet. Enbart ett företag tog betalt för rätt lagning. De övriga sju vilseledde fordonsägarna på många hundralappar. De auktoriserade verkstäderna har färdighet att skörta fordonsägare på lagligt förfaringssätt, samtidigt upptäcktes väldiga bluff företag bland övriga bilverkstäder utspridda i landet . De små påhittade enmansföretagen genomför lagningar med pirat reservdelar till drömpris. Men entusiasmen för uttjänta fordon, som används olagligt, har stigit märkbart. Och deras goda lönsamhet grundas inte på saltade fakturor.

Bolag som arbetar med bilar i Alfta levererar olika egenskaper

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att bringa struktur i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att skapa ökad tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsplan till företagen. Modulen börjar med periodiska egenskapsövervakningar, som kommer att hända både internt och utifrån av duktiga besiktningsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Alfta får behörighet att märka ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som håller på med personbilar i Alfta skapar uppståndelse

Igenom Konsumentverket ingripande är det lätt att urskilja två olika bilverkstäder i Alfta. I kretsen av de certifierade finns behöriga verkstäder med avsevärt saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beroende på att endast originaldelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till betydligt billigare bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som väcker mest intresse. Deras priser är fenomenala. Begagnade bilreservdelar demonterade från en skrot med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatvillkor i bilskrotningsförfattningen tvingades flera skrotar att avveckla eller lägga om mål till personbilsrestaurering som alternativ för bilskrotning. Och det finns alltjämt skrotfirmor med illegala uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota bilen. Massor skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som ”uttjänt Jaguar bärgas utan kostnad”, eller ”stor med pengar för defekta personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Alfta används.