Bilverkstäder i Alingsås ökar sitt intresse för skrotbil

Numera försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas det här på den krassa verkligheten. Pressen rapporterar om en riggad fälla för bestämda aktörer runt om i sverige. Och konsekvensen är nedslående. Hissnande är att 7 av åtta granskade bilfirmor kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. En del diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. AD Bilverkstad pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsägare plockas på. Fiffel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Alingsås. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motsatsen är de små påhittade och billiga “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande redogörelse.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Alingsås tillhandahåller skilda egenskaper

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera situationer för att framkalla disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen “Bilföretagens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det förmådde MRF och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt sorteringsklassificering till bolagen. Normen startar med ordentliga kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla godkända bilverkstäder i Alingsås får medgivande att signera “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Alingsås väcker intresse

Via Konsumentverket intrång är det inte svårt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Alingsås. I kretsen av de certifierade återfinns auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra reparationer. Förmodligen beror det på att endast originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till avsevärt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bolagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bildelar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets hårda miljöföreskrifter i bilskrotningsstadgan pressades otaliga bilskrotar att stänga eller skifta inriktningen till bilreparationer istället för skrotning av bilar. Och det förekommer även fortsättningsvis bilskrotar med lagstridiga insamlingsområden för ägare, som måste skrota sitt fordon. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “uttjänt Saab hämtas gratis”, eller “stor ersättning för kasserade bilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken garanterar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Alingsås anlitas.