Konkurrens med olika villkor för bilverkstäder i Bollnäs

Det är fordonsägares förskräckelse att åka till en oärlig verkstad i Bollnäs. Även om en offert lämnats hittar den listige verkstadsägaren ofta påhittade fel, som åtgärdats och tvingas betalas. Expressen refererar till Bilmännens Riksförbund manipulerade brister till tio skilda bilverkstäder utspridda i hela landet. Bara en bilverkstad debiterade för rätt reparation. De övriga 7 vilseledde sina kunder på många hundralappar. De behöriga verkstäderna har förmåga att skörta bilägare på lagligt sätt, medan det avslöjades fräcka fuskmakare bland övriga aktörer som håller på med bilreparationer spridda i Sverige . De små falska bilbolag utför lagningar med original delar till fantasipris. Men intresset för skrotbilar, som nyttjas kriminellt, har stigit avsevärt. Och deras goda lönsamhet baseras inte på saltade fakturor.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Bollnäs tillhandahåller olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal stunder för att medföra ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet “Bilföretagens renoveringskriterium.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att skapa högre tilltro. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till företagen. Standarden startar med regelbundna egenskapskontroller, som kommer att hända både internt och externt av erfarna kontrollanter. Alla certifierade bilverkstäder i Bollnäs får licens att stämpla “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag som arbetar med personbilar i Bollnäs dra till sig uppståndelse

Genom Konsumenternas ingripande är det enkelt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Bollnäs. Bland de certifierade förekommer märkesverkstäder med avsevärt kostsamma lagningar. Förmodligen beror det på att uteslutande originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har access till betydligt mer prisvärda bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilföretagen” som väcker mest entusiasm. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bildelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Via Miljövårdsverkets hårda klimatkrav i bilskrotsstadgan drevs otaliga bilmonteringar att sluta eller byta inriktningen till fordonsrenoveringar istället för bilskrotning. Och det finns ännu skrotfirmor med olagliga uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som ska skrota sitt fordon. Otaliga skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “fördärvad Camaro hämtas kostnadsfritt”, eller “hög betalning för söndriga fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagen ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Bollnäs utnyttjas.