Bilverkstäder i Bengtsfors undgår UG’s anklagelse för fusk

Aktörer som håller på med bilreparationer i Bengtsfors ökar bilens livslängd på gott och ont. En ålderstigen och bristfällig personbil skall ur klimatsynpunkt transporteras in till en skrot med reg. bevis del 2 och avregistreras. Men det är i de flesta fall baserat på reparationskostnaden. Offert från märkesverkstad, med skyhöga priser, finns sannolikt inget val än att skrota bilen. Och trenden till allt tilltagande lagningskostnaden har observerats hos andra registrerade verkstäder. Det har syftat till att Konsumentverket och Arn & Company AB fått in många anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det framkallade också Kvällstidningens entusiasm. Så tillsammans med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev kuslig. Endast en av åtta kontrollerade bilverkstäder hade utfört arbeten utan att pungslå fordonsägarna. Det anträffades respektabla och vedertagna bolag bland de angivna, så nu kunde en rejäl upprensning verkställas inom branschen. Men de mindre och opålitliga verkstäderna har alltid smugit undan myndigheters försök till granskning. De kan, med sin avsaknad på bokföring, fortskrida som vanligt utan besvärande ingripande.

Företag som jobbar med personbilar i Bengtsfors distribuerar olika standard

Konsumentverket och ARN har beivrat bilverkstäder vid flertal tidpunkter för att bringa ordning i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackkontraktet ”Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det medförde MRF och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentssystem till bolagen. Modulen grundar sig på regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av skickliga inspektörer. Alla legitimerade bilverkstäder i Bengtsfors får medgivande att märka ”Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som håller på med fordonsreparationer i Bengtsfors väcker uppståndelse

Genom Konsumentverket inblandning är det lätt att urskilja 2 annorlunda bilverkstäder i Bengtsfors. Bland de certifierade finns behöriga verkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Kanske beror det på att uteslutande originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”företagen” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bilskrotningsförfattningen tvingades många bilskrotar att stänga eller skifta kurs till personbilsreparationer snarare än för återvinning. Och det finns ännu bilskrotar med olagliga insamlingsområden för fordonsägare, som måste skrota bilen. Flera skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra betalning för trasiga fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt miljölagbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Bengtsfors utnyttjas.