En osåld skrotbil i Gårdsten ger bara problem

Det fordrades, att Transportstyrelsen satte upp tuffa regler innan någon ersättning erhölls för skrotbilar i Gårdsten. När ett fordon, för 10 år sedan, inte kunde framföras längre övergick det till ett kostnadskrävande påhäng utan möjlighet till avyttring. För att kringgå betalning till en bilskrot i Angered dumpades en del bilvrak i skogen med kända klimatproblem. Läckande bensin fördärvade mark och vattendrag på stora kringliggande trakter.

Första grundregeln var gratis skrotning för alla bilägare, och avgiften lades på fordonstillverkarna. Inrättningen skulle därutöver samla in och fragmentera vraket i ett oändligt och lönsamt kretslopp i framställningslänken. Förmaning, som lyddes på ett funktionellt förfaringssätt av Bilretur. Igenom återvinningslagens försorg rationaliserades och miljöanpassades bilskrotning till botten. Det här plus nyttan av skrotningen kommer alla fordonsinnehavare till uttjänta fordon väl till pass. Ingen klok man slänger bort stålar via tippning som alternativ för att få en rejäl peng vid avyttring.

En skrotbil från Gårdsten kan marknadsföras med god betalning

Den skarptänkta bilinnehavaren avyttrar nu för tiden sin skrotbil i Gårdsten med en ersättning, som tydligt överkommer den avslutade statliga skrotpremien. Det förekommer flera spekulanter. Bildemonteringar med egenbetjäning av beg. reservdelar ger många gånger mer ersättning för en äldre Chevrolet.

Men det gäller att vara uppmärksam på en del fuffens och rävspel i verksamhetsområdet. Under “skrotbilar köpes” radas olika aktörerna upp i Bohusläningens reklam. Lockbeten, som ersättning med tiotusen-tals kr, efterträds varandra. Vinsten av en skrotad uttjänt bil överstiger inte ens tredjedel av utlovat summa. Så dessa svarta bolag, som inte tillhör de godkända företag, kan inte erlägga den summan för ett fordon, som ska demonteras med legitim deklaration. Det kommer försäljaren snart inse. Ett förslag är att hålla fast på ett enat summa då och kontakta en uppriktig kund, som företräder en ackrediterad skrotfirma.

Kasserade personbilar från Gårdsten fixas som alternativ för bildemontering

Att skrotbilar i Gårdsten avyttras till individer, som har för avsikt att återföra bilarna i trafik, är ett växande besvär. De flesta fall sker det utan fordonsägarens kännedom. Tyvärr är det alltför sent, att rättsgiltigt korrigera en dylik missförhållande längre fram. Bara ett undertecknat mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en legitimerad bilåtervinnare eller av likvärdig avtalad firma, kan avstyra kommande underligheter. Detta intyget ligger också till grund för Trafikverkets bortplockning i vägregistret. När söndriga personbilar krängs har fordonsinnehavarna lite att uppmärksamma.

Intentionen, att skrota sitt fordon med demontering, i ett ständigt och naturförståndigt kretscykel, är i fara före den är lämnad på en certifierad bilskrot. Kan bilinnehavaren själv ta in sin skrotbil är problemet löst, och han kan även förvänta sig den bästa betalningen. Måste bärgningsbil engageras finns ändå chans att få ersättning samt garantera det uttjänta fordonets mål. För transport av ett kasserat fordon, som stämplas miljökritiskt avfall, behövs tillstånd från Transportstyrelsen. Det här kan inspekteras på aktörens nätsida före beställningen. Och genom erhållande av ett undertecknat mottagningskvittens med bilskrotsintyg, i byte av reg. bevis del 2, kan bilägaren räkna med sig, att den åldriga “rariteten” behandlas riktigt och på ett miljöförnuftigt förfaringssätt.