Först ett besök för fordonskontroll i Kalmar, därnäst kostsamma renoveringar hos en bilverkstad, efter grundligt betänkande att återvinna fordonet hos närmaste auktoriserade bilskrot. Många av de trettiofem procenten fordonsinnehavare, som får kritiska tvåor i besiktningspappret, vid den årliga tillsynen, måste man tillbaka med fordonet inom 30 dagar för att undvika körförbud.
Sedan lång tid tillbaka gäller det varje år för de flesta. Riksdagen startade den obligatoriska bilbesiktningen för 50 år sedan. Men fordonsbeståndet växte det stelbenta företaget över huvudet. Så privatiseringen för tio år sen överraskade inte allmänheten ett dugg.
Allt för långa kötider för att boka och avbokningar ledde till flera påtvingade körförbud, som blottade organisationens haveri. Flertalet nystartade besiktningshallar vände emellertid snabbt på den destruktiva riktningen. Med ett drop-insystem istället för bokning av fordonsinspektion i Kalmar, löstes flera strul för tacksamma bilägare.
Ändrade regler för personbilsinspektion i Kalmar resulterar ofta till böter
Men flera föreskrifter har nyss justerats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten baserad på nummerskyltens sista siffra. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilägaren själv att hålla koll på tidpunkten för personbilsgranskning i Kalmar. Missas det här får personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av ordningsmakten, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens ansvar att känna till det här sakförhållandet. Statskassan uppskattar dock växa med över en miljard kr från försumliga bilinnehavare.
Fordonsinnehavare beslutar personligen tidpunkt för fordonsbesiktningen i Kalmar
Men man kan personligen fastställa, när den 1 tillsynen i Kalmar bör utföras. Senast 36 månader efter att bilen registrerats i Sverige. Andra gången är efter 24 månader. Därnäst skall personbilen testas senast var fjortonde månad. På Trafikstyrelsens internetplats kan datumet lätt hittas.
Öppna deras webbsida och slå registreringsnumret, så finns tidpunkten där. Felaktigheterna eller defekterna som observeras delas in i tre kategorier. En nivå 1-felaktighet innebär att den behöver fixas innan nästa års-inspektion. Ett nivå 2-felaktighet innebär, att det skall repareras inom en månad med efterkontroll som följd. Nivå 3-påpekande är ett säkerhetsbrist, som innebär körförbud omgående. Fordonet får inte köras från fordonsbesiktningen i Kalmar.
Det här leder ofta till återvinning på en ackrediterad bilskrot, som har befogenhet att skrota bilen med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att många glömmer att laga enkla klass 1-påpekande. Men sådan flyttas upp en nivå med fordran på efterkontroll vid kommande besiktning.
Omotiverade brister påträffas av bilinspektionen i Kalmar
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt okulärkontroll före besiktningen i Kalmar. Märkligt nog är det brister med lätta ingripanden, som uppdagar kategori två-felen. Att ombesörja en lampa innebär flera tillfällen, att fordonet godkänns utan efterkontroll för bilbesiktningen i Kalmar. Skyltlampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men skuggas efteråt av bromsljus.
Att ersätta en trasig lykta kan kanske förefalla besvärlig för många. Men det återfinns simpla beskrivningar med bilder för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att oljelampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många besiktningsmän uppdagar den luriga trickset att rycka väck instrumentbelysningen. Men felet indikerar, att fordonet förbrukar onödigt mycket bensin, så avgasutsläppet tilltar eventuellt över vad som är okey.

Givaren sitter på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är simpel att skifta. Den kan inhandlas till Elcat från Biltema under 700 kronor. Faran är enorm att det här lätta felet kan ses som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan avgiften för somliga fordonsmärken överstiga 30 000 kronor. Också påpekanden på däckens mönsterdjup är frekventa för bilinspektionen i Kalmar. Statistiskt är det flertalet som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är märkligt, eftersom det är mycket enkelt att checka för fordonsinnehavaren. Kraven är minst en komma sex millimeter mönster sommartid och tre mm på vinterväglag.
Friktionen mot vägen avtar på däck under tre millimeter. Så utprovning under vintern kan ställa till med onödiga besvär. Men med enkla medel kan kostnaden, tillföljd av den årliga fordonskontrollen i Kalmar, förbli låg av den kloke bilinnehavaren.