Honda-Concerto fungerar som skrotbil

Trots den välkända stora miljöförstöringen slår äldre Honda-Concerto försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de auktoriserade bildemonteringarna som köper upp personbilarna för bilskrotning. Under många år har forskare registrerat att de fossila bensindrivna personbilarna sprutar ut koldioxid, växthusgaser och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande lager och medverkar till den ökade uppvärmningen. Det vardera ligger bakom miljörubbningen med problematiska katastrofer som konsekvens Och det är äldre Honda-Concerto som är de främsta bovarna. Dagens Industri refererar till Infrastrukturdepartementet upptäckt beträffande bilars CO2-utsläpp. Det antyder, att fordon har en optimal ålder av 11 år och rekommenderas, både ur miljö- och kostnadsaspekt, skrota bilen Kungälv efter den tidsperioden. Ökade bränslepriser och bilskatter borde höja entusiasmen för elbilar. Men i pågående pandemihändelse är köpbehovet på nya fordon praktiskt taget ingenting. Med bedrövelse ser alla aktivister hur deras ambitioner grusas igenom återinförandet av uttjänta Honda-Concerto, som beordras fram av rädslan för det allvarliga coronaviruset.

Honda-Concerto konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters distans och munskyddens mindre betydenhet, har ökat gemene mans ovilja att använda kollektivt. Att myndigheterna även uppmanar gemene man att använda fullmakt till skrotbilen vid återvinning. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till någon bil. Därför är det mer angeläget än allt annat att skaffa ännu en gammal Honda-Concerto, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett obekymrat sätt. För referenserna i all aktning, funktionera nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande folk. Men för folk i trafik på besvärliga ytor låter det mer som en utopi. Därför skall köpandet av en andrabil gynnas.

Uttjänta Honda-Concerto rullar vidare

Bra besiktigade Honda-Concerto med stora CO2avgaser och undermålig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som skrotbilar. Bortsett från att skrota och avregistrera fordon har de blivit lockande för den samordnade kriminaliteten för otillåten utskeppning särskilt till Nigeria. Där är utdelningen omkring tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har öppnats flertalet mindre verkstäder, som med enkla medel kan få rostiga trafikfarliga Honda-Concerto godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen finns redan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar fö rHonda-Concerto

Ackrediterade skrotar, som normalt kasserar bilen för återvinning, attraherar fordonsägare med stora ersättningar. Några naturkamrater har föredragit att lämna bilarna här med god ansvarskänsla, igenom att stoppa ytterligare åkande av klimatfördärvande bilskrot Kungälv och mindre trafiktrygga fordon. Men genom fasan att åka spårvagnar har den stora efterfrågan ökat priserna. De kasserade bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av familjens säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa billiga kördugliga Honda-Concerto säljs utan motstycke. Ur miljöaspekt vrids klockan tillbaka otal årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?