Aktivitet med låg volym på auktoriserad skrot i Göteborg som återvinner och plockar bort fordonet på Transportstyrelsen är skrämmande. Det är otroligt viktigt att du lämnar en uttjänt personbil till en certifierad och riktig skrotfirma eller bärgare som fraktar din personbil till bildemontering. Många bildemonteringar som mottager skrotbilar har ej säkra betong golv och olje-vattenavskiljare som dessa skrotar måste ha. Idag använder sig en del aktörer den förlegade demonterings metoden. Det här följaktligen undergräver progressionen för hela återvinningsindustrin.
Bilåtervinning i Göteborg har för dålig förtjänst numera
Jobbet är inte lätt för aktörer som demonterar bilar nuförtiden. En anställd på en legitimerad bilskrot svarade på frågan varför återvinningspriset för kasserade fordon är lågt. Han sa att åtminstone 25 procent av karossen på ett uttjänt fordon har noll värde och bara kan slängas på soptippen. Även om det är möjligt att göra avkastning med att saluföra vissa delar, är vinsten begränsad eftersom kvantiteten är för låg. Därutöver, ihop med varierande avgifter som bolagskatt och administration, är företagets driftskostnader för ekonomiskt betungande. En bilåtervinning följer även efter järnpriset på till exempel rodium.
Framtidsplanen med rotation av allt material på bilskrot i Göteborg
Att åstadkomma framtidsplanen med rotation av allt material på bildemontering måste personalen ha kunskap och vara lärda och ha grönt kort. Dessutom är strukturen och redovisning för somliga bildelar i bilar är otillräckliga. Sverige har börjat ställa om till en cirkulär utan diesel, bensin och den är helt avgörande. Endast det här har möjligheten att rädda klimatet och reducera överutnyttjandet av planetens resurser. Bilskrot i Göteborg, Mölndal, Angered, Trollhättan och Vänersborg har länge omfattas av rigorösa villkor med att skrota fordon. Nutida normer innebär att nittiofem % av skrotbilens vikt behöver recyclas eller återanvändas. Fortfarande fattas fem procent för absolut kretsrörelse för en godkänd bilskrot. Men likställt med övriga branscher går den i bräschen. Det är mer än bara klimatet som vinner på det. Återanvändning av metall från trasiga fordon behöver enbart 20 % bränsle än när man erhåller det från malm. För aluminium är det 10 gånger färre energi som krävs.
Bekymmer med växande utrikeshandel av uttjänta bilar från Göteborg
95 % återanvändning låter positivt. Dessvärre är detta inte riktigt sant eftersom det finns en del illegala skrotar i Sverige som skrota bilen och tar alla vitala delar inför bildemontering. En del av dessa bildelar innehåller oljor och andra hälsokritiska material som kan få enorma påföljder på miljön om de inte hanteras klimatriktigt. Otroligt massa rostiga fordon förs ut till stater som inte har normreglerad återanvändning. För att få en ljusare morgondag borde samtliga skrotbilar avregistreras och återvinnas hos en godkänd bilskrot i Sverige.