Numera försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre baseras dessa på den krassa verkligheten. Pressen redogör om en riggad fälla för bestämda företag runt om i sverige. Och resultatet är dystert. Ofattbara sju av åtta kontrollerade bilverkstäder kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. En del diktade till och med på egna brister som inte förekom, men reparerades mot betalning. AD Bilverkstad anklagades som en av syndarna. Och det är flera tusenlappar som fordonsinnehavare plockas på. Bedrägeri har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Svalöv. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de mindre fiktiva och prisvärda “bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.
Företag som arbetar med fordon i Svalöv levererar skilda kvalitet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att få ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen “Bilverkstadens reparationsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att upprätta ökad förtroende. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetssystem till sina medlemmar. Nivån bygger på periodiska egenskapsinspektioner, som kommer att ske både internt och utifrån av kompetenta kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Svalöv får lov att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små företag som jobbar med fordon i Svalöv väcker engagemang
Igenom Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att märka två annorlunda företag som jobbar med bilar i Svalöv. I kretsen av de godkända finns behöriga verkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Eventuellt beroende på att enbart originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har möjlighet till betydligt mer prisvärda bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Transportstyrelsens hårda miljöanspråk i bildemonteringsbestämmelsen förmåddes många bilmonteringar att upphöra eller lägga om nisch till personbilsrenoveringar snarare än för skrotning av bilar. Och det finns än idag skrotföretag med kriminella uppsamlingsställen för ägare, som behöver skrota en bil. Flera skrotbilar återförs i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “uttjänt Renault hämtas gratis”, eller “bra ersättning för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Svalöv anlitas.