MRF kontrollerar bilverkstäder i Ödeshög

Företag som jobbar med bilar i Ödeshög ökar fordonens levnadslängd och det är tveeggat. En äldre och skadad bil skall ur naturaspekt köras in till en bilskrot med reg. bevis och fragmenteras. Men i många fall baserat på reparationskostnaden. Offert från behörig verkstad, med skyhöga priser, finns sannolikt inget val än att låta en bildemontering ta hand om den. Och trenden till allt stigande lagningskostnaden har beaktats hos andra behöriga verkstäder. Det har medfört att Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden fått in mycket beskyllningar för brister med krav på ersättning. Det framkallade även Kvällstidningens intresse. Så tillsammans med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev otäck. Endast en av 8 testade bilverkstäder hade utfört arbeten utan att pungslå bilägarna. Det anträffades aktningsvärda och allmänt accepterade bolag bland de anklagade, så nu kunde en rejäl sanering väntas i yrkesgrenen. Men de mindre och oseriösa verkstäderna har alltid slunkit förbi myndigheters försök till undersökning. De kan, med sin brist på redogörelse, fortsätta som vanligt utan störande intrång.

Företag som arbetar med personbilar i Ödeshög levererar skilda standard

Hallå Konsument och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tidpunkter för att medföra disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har lett till i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschavtalet “Verkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att frambringa högre tilltro. Det föranledde MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Nivån bygger på återkommande kvalitetsinspektioner, som kommer att äga rum både internt och utifrån av kunniga inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Ödeshög får status att märka “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder som sysslar med bilreparationer i Ödeshög skapar engagemang

Via Konsumenternas inblandning är det okomplicerat att urskilja två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Ödeshög. I kretsen av de legitimerade återfinns auktoriserade bilverkstäder med mycket saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beror det på att bara originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till mycket mer prisvärda komponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “verkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bildelar tagna från en bildemontering med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda miljöföreskrifter i bilskrotsstadgan drevs otaliga bilmonteringar att upphöra eller byta kurs till bilrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med förbjudna insamlingsställen för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Otaliga uttjänta bilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegalt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Citroen hämtas avgiftsfritt”, eller “bra ersättning för kasserade bilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt miljöbalken ansvarar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Ödeshög används.