Konkurrens med olika villkor för bilverkstäder i Tygelsjö

Aktörer som håller på med bilreparationer i Tygelsjö har kommit in i en ond spiral. Det är flera förhållanden som är anledningen. Den här branschen konkurrerar, precis som andra, med uppdiktade företag på olika kriterium. Transportstyrelsen verkar enbart kunna agera på oegentligheter utförda av certifierade bilverkstäder. Även fast att flertalet opålitliga ”bolag” breder ut sig till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redogörelse. Men mycket är också självförvållat. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir endast att de driver bilinnehavare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att spara sina pengar. Och det odugliga ryktet, som uppkommit blir tufft att få tillbaka.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Tygelsjö presterar skilda kvalitet

Konsumentverket och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal gånger för att bringa stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen ”Verkstadens reparationsparametrar.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Nivån börjar med regelbundna kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både internt och externt av skickliga inspektörer. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Tygelsjö får befogenhet att stämpla ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som jobbar med personbilar i Tygelsjö dra till sig entusiasm

Genom Hallå Konsument intrång är det inte svårt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Tygelsjö. I kretsen av de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Möjligtvis beror det på att bara originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har access till mycket mer prisvärda reservdelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som skapar mest entusiasm. Priserna de har är fenomenala. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa klimatkrav i bildemonteringsförordningen förmåddes massa skrotnings företag att upphöra eller ändra fokus till personbilsreparationer snarare än för återvinning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för bilinnehavare, som ska skrota en bil. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”kasserad Renault bärgas gratis”, eller ”hög betalning för söndriga fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med naturlagbalken borgar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Tygelsjö utnyttjas.