Företag som jobbar med bilar i Degerfors har kommit in i en ond cirkel. Det är många faktorer som är orsaken. Den här affärsgruppen tävlar, just som andra, med fingerade företag på olika premisser. Transportstyrelsen verkar bara kunna aktivt ingripa på felaktigheter genomförda av auktoriserade bolag. Även fast att åtskilliga oseriösa “bilverkstäder” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Resultatet blir bara att de tvingar bilägare till de oseriösa aktörerna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det odugliga anseendet, som uppkommit blir svårt att återfå.
Aktörer som håller på med bilreparationer i Degerfors presterar olika standard
Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flera stunder för att framkalla stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilverkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att designa ett nytt sorteringsplan till sina medlemmar. Normen bygger på bestämda egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både internt och utomstående av duktiga besiktningsmän. Alla legitimerade bilverkstäder i Degerfors får befogenhet att märka “Auktoriserad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre Verkstäder som sysslar med bilrestaurering i Degerfors väcker intresse
Genom Konsumentverket ingripande är det lätt att separera två annorlunda bilverkstäder i Degerfors. I kretsen av de godkända återfinns märkesverkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Kanske beror det på att endast originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har möjlighet till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “verkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bildelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Länsstyrelsens hårda klimatbegäran i bilskrotningsförfattningen pressades massa skrotnings företag att upphöra eller byta inriktningen till fordonsrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotföretag med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som ska skrota en bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med god skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “trasig Saab bärgas avgiftsfritt”, eller “stor betalning för trasiga fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagbalken borgar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Degerfors används.