Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Skåre

Att besöka en bilreparatör i Skåre, för att laga en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon bilinnehavare. Det är bilproducenternas skyldighet att avhjälpa alla fel under denna tid. Men en legitimerad verkstads färdighet att ta bra ersättning håller en smart fordonsägare borta vid andra tillfällen. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under åtskilliga år beskyllts för mygel, som i några fall kan bedömas som bedrägerier. Bilmännens Riksförbunds inofficiella och kanske försåtliga översyn pekar på ett spektakulärt utfall. Sju av åtta företag vilseledde fordonsägarna grovt. På senare år har aktörer som håller på med bilreparationer dessutom visat sitt engagemang för skrotbilar. Målet med detta är att återinföra, de äldre trafikfarliga och miljöförstörande, fordonen på våra vägar.

Bolag som arbetar med bilar i Skåre tillhandahåller skilda beskaffenhet

Konsumenternas och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal tidpunkter för att framkalla stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensuppgörelsen “Verkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att upprätta ökad tilltro. Det förmådde MRF och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sortimentssystem till bolagen. Modulen bygger på bestämda kvalitetskontroller, som kommer att ske både internt och externt av kunniga besiktningsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i XX får medgivande att signera “Berättigad Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilföretag som arbetar med personbilar i Skåre skapar uppståndelse

Via Konsumentverket intrång är det okomplicerat att separera två olika bilverkstäder i Skåre. I kretsen av de godkända existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt dyra reparationer. Kanske beroende på att endast originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har tillgång till avsevärt mer prisvärda bildelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bilverkstäderna” som skapar mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bildelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturbegäran i bildemonteringsstadgan tvingades flera bilmonteringar att upphöra eller byta nisch till bilrenoveringar snarare än för återvinning. Och det finns ännu bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för bilinnehavare, som ska skrota en bil. Flera uttjänta bilar återförs i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Nissan bärgas utan kostnad”, eller “hög ersättning för trasiga personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Skåre används.