Det förekom en tid, då distansen för skrotarna i Trelleborg bara var bakom hörnet. Bilskrotarna livnärde sig till stor del genom betalning från fordonsägarna för skrotning och avregistrering. Det utgick en offentlig skrotningspremie, som var ett annat sätt till illegal avhysning. När ersättningen upphörde blev det mer lönsamt för fordonsinnehavaren, när skrotbilen dumpades i omgivningen. Då agerade Riksdagen med att införa tuffa bestämmelser.
Biltillverkarna ålades med uppsamling och skrotning i Trelleborg. Fordonsvraken skulle även återvinnas till ett evigt kretslopp vid nytillverkning. Ord och inga visor som skickades vidare. Några bilskrotar tillsattes i sammanslutningen som berättigade att avge skrotningsbevis för avfärdande hos Vägverket. Tillföljd av dessa fördelar till några få bilskrotar, måste flera andra företag lägga ner verksamheten eller ändra målet för skroten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Trelleborg
Biltillverkarna erhöll uppdraget att arrangera myndigheternas villkor för bildemontering i Trelleborg.
Därtill gavs förhållningsregler till hopbringande och demontering av bilvrak, som ideligen övergetts någonstans. Orsaken för de här naturbrott var bilinnehavarens besparing av kostnaden för avregistrering och skrota bilen. Flera skrivna rapporter i Illustrerad Vetenskap beskyllde Trafikstyrelsens oaktsamhet att avbryta dessa ofog. Och detta utpekades som en av orsakerna i den nya lagen med avgiftsfri bilskrotning i Trelleborg.
Bilfabrikanterna erhöll i uppgift att ordna en organisation, som kunde utföra uppställda mål. Så de första faktiska certifierade bilskrotarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att utställa mottagningskvittens med skrotningsintyg förekommer inte längre.
En certifierad bilskrot får sin auktorisation från Miljövårdsverket. En ansökan ska godkännas av naturstyrelsen, som inspekterar att den kommande bilskroten följer Trafikverkets begäran enligt “Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Trelleborg ger ersättning
En skrotbil klassas som naturvådligt avfall, och ska fraktas och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Trelleborg, enligt Länsstyrelsens villkor. De här uppger i detalj hur de diverse skrotarnas anordningar skall utformas för att beviljas. Lika strikt karakteriseras upprensning av klimatfördärvliga bilkomponenter, oljor och material. Bildemontering, handhavande och lagring tvingas sanktioneras av klimatgranskare varje år.
Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan fraktas till sönderdelning och recycling. Nuförtiden är riktpunkten 95 procent recession till ett evigt kretslopp i nytillverkning uppnått. Och det betyder att bilägarna kan skrota sitt fordon i Trelleborg med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före skrotning av fordonet tillhandahåller somliga skrotar självplock av begagnade bildelar.
Spekulanter kan påträffa bildelar till en Citroën till rena drömpriser. Det finns även legitimerade bärgare, som fraktar personbilar, för återvinning av personbilar i Trelleborg, med ersättning. Lagar för skötsel av det miljöfarliga avfallet förekommer i Länsstyrelsens specifika tillstånd till bärgningsfirmorna. En tillkommande Konsument kan enkelt granska detta på lejda företags nätsida före bokning.