Bilskrot går miste om Toyota-Urban

Otrygghetskänsla för virus sjukdomen har bromsat allmänhetens intresse att satsa några stålar på statusprylar. Funderingar på nytillverkade bilar läggs åt sidan. Men efterfrågan efter prisvärda besiktigade Toyota-Urban är desto starkare. Genom regeringens olika dekret har körning med bil ebbat ut hos de flesta hushållen. På grund av höjda fordonsskatter, dieselpriser och skatt på trängsel bestämmer sig många att resa till sina jobb allmänna bussar. Familjens andra-bil har därför blivit obehövlig och avyttrats. Men rädslan för bussresor, i samma veva med riksdagens rekommendationer har satt krokben för tidigare klimatmässiga och återhållsamma uppfattningar. Nu har en gammal Toyota-Urban blivit ett av de mer aktade ägodelen för många hushåll.

Toyota-Urban konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande uppmaningar från Regeringen, som två meters avstånd också munskyddens lägre relevans, har höjt gemene mans motsträvighet att använda kollektivt. Att regeringens även tipsar gemene man att köra bil ändrar inte misstron. Men alla av hushållet har inte tillgång till en personbil. Fördenskull är det viktigare än allt annat att införskaffa ännu en besiktigad Toyota-Urban, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett lugnt sätt. För referenserna i all ära, klaffar nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande personer. Men för människor i trafik på svårframkomliga områden framställs det mer som en ouppnåeligt ideal. Av den anledningen ska inskaffande av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Toyota-Urban rullar vidare

Bättre begagnade Toyota-Urban med stora koldioxid-gaser och oduglig trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrotbilar. Med undantag av att skrota bilen har de blivit attraktiva för den organiserade kriminaliteten för otillåten export framför allt till Nigeria. Där är avkastningen ungefär 11 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet mindre bilverkstäder, som med lätta metoder kan få gamla Toyota-Urban godkända genom en bilprovningen. Så kampen förekommer redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Toyota-Urban

Godkända skrotföretag, som brukligt skrotar personbilen för återvinning, attraherar bilägare med stora ersättningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att upphöra med ytterligare farande av miljöfördärvande och lägre trafiktrygga bilar. Men via farhågan att använda kollektivt bilskrot suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De uttjänta bilarna kommer att leva vidare. Klimat och ärenden kommer i andra hand av hushållets säkerhet under tvungna resor. Så de här bättre kördugliga Toyota-Urban säljs som aldrig förr. Ur naturaspekt vrids klockan tillbaka otaliga årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för alltid?