Det har jämt varit en skräck för fordonsinnehavare av gamla personbilar att behöva besöka fordonsinspektionen. Även om det är lätt att boka datum för inspektion i Göteborg förekommer den läskiga föreställningen att det kommer bli ett ekonomiskt bakslag. För femtio år sen kom myndighetsrådsbelut om bestämmande för AB Svensk Bilprovning och efterföljande började de föreskrivna inspektionerna. På 2000-talet påbörjades med långa väntetider vid bokningen av fordonsundersökningar i Göteborg. En avreglering låg i tiden. Så år 2010 blev marknaden oreglerad för företag inom personbilsområdet. Konsekvensen blev tvärtom för många företag i stället för en normal mättnad. Avstatliga medförde inte någon lindring för personbilsägarna. Inspektionsbasen har av logiska anledningar istället blivit tuffare med åren. Grupper och värderingar av bristernas drag förekommer även fortsättningsvis. Ett kategori 3-fel ger en bilverkstad förväntning om ett lönsamt jobb, medan en certifierad återvinningsföretag är förhållandevis förvissad på besked om ett demolerat fordon , som bör återanvändas till det eviga kretsloppet. Den enda vinsten med avregleringen av fordonsbesiktning i Göteborg blev att ägaren kan uppsöka en bilprovning på drop-intid.
Förändrade stadgar för personbilsbesiktning i Göteborg leder vanligtvis till penningstraff
Men några förordningar har just förändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden baserad på nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsägaren själv att hålla uppsikt på tidpunkten för personbilsundersökning i Göteborg. Missas detta erhåller personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av polisen, kan körkortet ryka. Det är fordonsägarens förpliktelse att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar emellertid stärkas med ett antal miljoner kr från nonchalanta fordonsinnehavare.
Bilinnehavare bestämmer själv tidpunkt för personbilsgranskningen i Göteborg
Men man kan själv styra, när den första tillsynen i Göteborg behöver utföras. Senast 36 månader efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter 24 månader. Därefter behöver personbilen provas varje år. På Transportstyrelsens webbsida kan tidpunkten lätt påträffas. Surfa in på deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felaktigheterna eller skavankerna som observeras delas in i 3 kategorier. En klass ett-påpekande betyder att den behöver åtgärdas innan nästa års-kontroll. Ett kategori 2-påpekande medför, att det tvingas fixas inom 30 dagar med ombesiktning som påföljd. Klass tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud genast. Bilen får endast bärgas från bilbesiktningen i Göteborg. Det här leder ofta till återvinning på en certifierad bilskrot, som har befogenhet att skrota bilar med skrotintyg för avregistrering. Notera att flera glömmer att reparera enkla klass 1-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en klass med fordran på efterkontroll vid nästkommande granskning.
Meningslösa defekter uppdagas av personbilsbesiktningen i Göteborg
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel självkontroll innan bilbesiktningen i Göteborg. Konstigt nog är det brister med enkla ingripanden, som avslöjar kategori två-felen. Ett utfört en lampa betyder en del gånger, att bilen godkänns utan efterkontroll för bilskrot med personbilsinspektionen i Göteborg. Skyltlampor leder bil kontrollanterna, men skuggas därefter av blinkersbelysning. Skifte av en söndrig ljuskälla kan möjligtvis förefalla påfrestande för många. Men det finns enkla beskrivningar med filmer för många av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre fordon är att oljelampans varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. De flesta bilinspektörer avslöjar den finurliga knepet att plocka dän glödlampan. Men oriktigheten pekar på, att personbilen förbrukar överflödigt mycket drivmedel, så avgasutsläppet växer eventuellt över max godkänd. Givaren är fastsatt på avgasröret vid katalysatorn och är enkel att byta. Den kan införskaffas till Range Rover från Bds.se under 700 kronor. Faran är stor att det här simpla bristen kan tolkas som en defekt i katalysatorn. I sådana fall kan kostnaden för vissa fordonsmärken vara mer än 30 000 kronor. Även tillrättavisning på däckdjup är ofta förekommande för bilinspektionen Göteborg. Statistiskt är det flertalet som krävs på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt enkelt att syna för bilägaren. Kraven är minst 1,6 mm mönster sommartid och 3,0 mm på vintern. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 millimeter. Så provning under vintern kan ställa till med onödiga besvär. Men med enkla redskap kan kostnaden, till följd av den årliga personbilsinspektionen Göteborg, förbli låg av den kloke fordonsägaren.