Upprustning av skrotbilar ökar hos bilverkstäder i Matfors

Att åka till en verkstad i Matfors, för att fixa ett fel under garantitiden, utarmar inte någon fordonsinnehavare. Det är biltillverkarens förpliktelse att fixa alla felaktigheter under denna tid. Men en auktoriserad bilverkstads skicklighet att ta bra betalt håller en smart ägare borta vid andra situationer. Företag som jobbar med bilar runt om i Sverige har under otaliga år klandrats för fusk, som i vissa fall kan ses som svekfullt handlande. Personbilens Riksförbunds konfidentiella och eventuellt listiga granskning pekar på ett spektakulärt utslag. Sju av 8 bilverkstäder blåste sina kunder rejält. På senare år har företag som jobbar med bilar också ökat sitt intresse för uttjänta bilar. Ändamålet med det här, är att återinföra, de gamla trafikhotande och klimatfördärvande, personbilar på våra vägar.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Matfors presterar olika beskaffenhet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid många gånger för att få ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har medfört i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade likväl inte att frambringa högre tillit. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Normen startar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att hända både inifrån och externt av kompetenta kontrollanter. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Matfors får licens att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilverkstäder som jobbar med fordon i Matfors väcker uppståndelse

Igenom Hallå Konsument ingripande är det okomplicerat att urskilja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Matfors. Bland de certifierade finns märkesverkstäder med väldigt kostsamma reparationer. Förmodligen beroende på att enbart originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till avsevärt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”verkstäderna” som väcker mest entusiasm. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda klimatföreskrifter i bilskrotsförordningen tvingades massa bilmonteringar att upphöra eller lägga om inriktningen till fordonsreparationer som alternativ för skrotning av bilar. Och det finns än idag bildemonteringar med förbjudna insamlingsområden för fordonsinnehavare, som ska skrota bilen. Flertalet skrotbilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”uttjänt Nissan hämtas utan kostnad”, eller ”bra ersättning för defekta personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med naturlagen garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Matfors används.