När ägare till en bil kör till en inspektion i Höviksnäs vet bilverkstaden i området att det går att tjäna pengar. Sanning är, att gissningsvis fyrtio procent av ålderstigna bilar är behäftade med klass två-fel. Att ha ett företag inom bilbranschen intill en besiktningshall är ovärderligt. Och om ett grupp 3-fel uppdagas, vet bilmekanikern med säkerhet, att reparationen är hans, om inte fordonsägaren bestämmer sig för att skrota sitt fordon hos närmaste bilskrot. Det är inte längre så besvärligt att boka tid för kontrollbesiktning i Höviksnäs, som i allmänhet bör verkställas årligen. Redan för 50 år sedan kom ett riksdagsbeslut att bilar skulle kontrolleras årligen. Tjugohundratio upphävdes den statliga ensamrätten för bilbesiktning. Från det året har fordonsprovare etablerats i varje industriområde. Det finns tillfälle att avsyna bilen på drop-in tid utan beställning.
Ändrade bestämmelser för fordonskontroll i Höviksnäs resulterar ofta till böter
Men några föreskrifter har nyss ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsinnehavaren själv att hålla uppsikt på tillfälle för personbilsgranskning i Höviksnäs. Misslyckas man med detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilägarnas förpliktelse att känna till det här faktumet. Statskassan bedöms emellertid öka med ett antal miljoner kr från oaktsamma fordonsinnehavare.
Bilinnehavare bestämmer personligen tillfälle för bilinspektionen i Höviksnäs
Men man kan själv besluta, när den 1 undersökningen i Höviksnäs behöver verkställas. Inte senare än tre år efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är inom två år. Sedan måste bilen kontrolleras varje år. På Trafikstyrelsens webbsida kan tidpunkten enkelt hittas. Öppna deras internetsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felaktigheterna eller skavankerna som hittas delas in i tre klasser. En klass ett-påpekande har den betydelsen att den måste fixas innan nästa års-granskning. Ett klass 2-anmärkning har den betydelsen, att det måste repareras inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Nivå 3-fel är ett säkerhetsbrist, som medför körförbud direkt. Bilen får endast bärgas från fordonsbesiktningen i Höviksnäs. Det här leder ofta till återvinning på en auktoriserad bilskrot, som har tillåtelse att skrota personbilar med skrotningsbevis för avregistrering. Betrakta att flera missar att laga enkla kategori 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en kategori med krav på ombesiktning vid framtida besiktning.
Onödiga defekter påträffas av personbilskontrollen i Höviksnäs
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel okulärkontroll inför fordonsbesiktningen i Höviksnäs. Konstigt nog är det brister med lätta ingripanden, som avslöjar nivå 2-felaktigheterna. Att ombesörja ett dåligt hjul betyder många stunder, att fordonet accepteras utan ombesiktning för personbilskontrollen i Höviksnäs. Skyltlampor är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs efteråt av blinkersbelysning. Att ersätta en söndrig lampa kan möjligen förefalla påfrestande för många. Men det finns simpla beskrivningar med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat frekvent fel på äldre bilar är att oljelampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks. Många besiktningsmän spårar den sluges knepet att peta väck instrumentbelysningen. Men felet indikerar, att personbilen drar omotiverat mycket diesel, så koldioxidutsläppet växer eventuellt över max godkänd. Sensorn är fastsatt på grenröret vid katalysatorn och är simpel att byta ut. Den kan köpas till Porsche från MärkesDemo.se under tusenlappen. Faran är enorm att det här simpla bristen kan ses som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan priset för en del fordonsmärken överstiga 30 000 kr. Även påpekanden på däckdjup är återkommande för bilinspektionen i Höviksnäs. Statistiskt är det flera som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är märkligt, i och med att det är väldigt enkelt att inspektera för bilinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 millimeter. Så utprovning under vintermånaderna kan förorsaka obefogade trubbel. Men med lätta medel kan kostnaden, som ett resultat av den årliga personbilsgranskningen i Höviksnäs, förbli låg av den kloke fordonsägaren.