Trots den välkända stora miljöförstöringen slår äldre Toyota-Previa försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de auktoriserade bildemonteringarna som köper upp personbilarna till demontering. Under många år har forskare registrerat att de fossila bensindrivna personbilarna sprutar ut koldioxid, växthusgaser och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande lager och medverkar till den ökade uppvärmningen. Det vardera ligger bakom miljörubbningen med problematiska katastrofer som konsekvens Och det är äldre Toyota-Previa som är de främsta bovarna. Smålands Tidning refererar till Infrastrukturdepartementet upptäckt beträffande bilars co2utsläpp. Det antyder, att fordon har en optimal ålder av 11 år och rekommenderas, både ur miljö- och kostnadsaspekt, skrotas efter den tidsperioden. Ökade bränslepriser och bilskatter borde höja entusiasmen för elbilar. Men i pågående pandemihändelse är köpbehovet på nya fordon praktiskt taget ingenting. Med bedrövelse ser alla aktivister hur deras ambitioner grusas igenom återinförandet av uttjänta Toyota-Previa, som beordras fram av rädslan för det allvarliga coronaviruset.
Toyota-Previa konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala inrådan från Regeringen, som två m mellanrum också munskyddens mindre mening, har ökat allmänhetens ovilja att resa spårvagn. Att riksdagens även tipsar privatpersoner att köra bil ändrar inte misstroendet. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Därför är det mer angeläget än allt annat att skaffa ännu en gammal Toyota-Previa, så att alla i familjen kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all anseende, klaffar nog tvåmeters-regeln för sittande folk. Men för människor i rotation på begränsade områden gestaltas det mer som en framtidsvision. För den skull bör inhandlade av en andrabil prioriteras som nummer ett.
Uttjänta Toyota-Previa rullar vidare
Billiga kördugliga Toyota-Previa med stora CO2gaser och oduglig trafiksäkerhet kan i en del fall ses som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota personbilen har de blivit lockande för den förbjudna kriminaliteten för lagstridig utförsel i första hand till Nigeria. Där är vinsten omkring elva gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats många mindre bilverkstäder, som med lätta förbättringar kan få de uttjänta Toyota-Previa godkända igenom bilskrot en bilprovningen. Så tävlingen finns allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig besiktigad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Toyota-Previa
Ackrediterade bilåtervinnare, som som oftast skrotar bilen för återvinning, frestar bilinnehavare med höga ersättningar. Några klimatkamrater har utsett att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, igenom att avvärja vidare åkande av naturförsämring och mindre trafiksäkra personbilar. Men igenom fasan att åka allmänna bussar har den stora efterfrågan ökat priserna. De kasserade personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i andra hand av hushållets trygghet under beordrade resor. Så dessa mycket kördugliga Toyota-Previa förmodas ha minst 20 års livslängd. Ur miljösynpunkt är det ett steg tillbaka flera decennier. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för evigt?