Toyota-Corona fungerar som skrotbil

Klenoder bilskrot, som Toyota-Corona har gestaltas, som en av de främsta orsakerna till dagens allt uslare klimat. Klimatförstörelse som bränder, orkaner och höga vattenflöden sammanlänkas till den höjda temperaturen. En tredjedel av alla avgaser kommer från fossildriva bränslemotorer. Det lägger sig som ett täcke i atmosfären och bidrar till en kontinuerlig ökande temperatur. Det är gamla fordon som är överlägsen de största miljöfarorna. En utlåtande från Motormännen rekommenderar, att alla personbilar som nått 10 års levnadslängd ska överlämnas till en auktoriserad bilskrot för skrotning. Med det här som underlag är det överraskande att fastslå, att de här gamla besiktigade Toyota-Corona slår rekord i försäljning och efterfrågan. Men den uppkomna förhållandet kan ha sitt ursprung till ångesten för den härjande covid-19.

Toyota-Corona konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmänna uppmaningar från Regeringen, som två m avstånd också munskyddens mindre betydenhet, har höjt allmänhetens ovillighet att åka spårvagn. Att myndigheterna därtill uppmanar vanligt folk att använda bilen ändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Därför är det mer angeläget än allt annat att ordna fram ännu en gammal Toyota-Corona, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt vis. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-föreskriften för sittande personer. Men för personer i rotation på trånga områden gestaltas det mera som en illusion. På grund av detta ska förvärvande av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Toyota-Corona rullar vidare

Billiga begagnade Toyota-Corona med stora växthusgaser och dålig trafiktrygghet kan i många fall ses som skrot. Med undantag av att skrota fordon har de blivit lockande för den olagliga kriminaliteten för otillåten export i första hand till Väst-Afrika. Där är utdelningen ungefär elva gånger mer än liknande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre verkstäder, som med simpla upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Toyota-Corona godkända genom en bilprovningen. Så kampen finns redan för hushållet, som är på jagande efter en billig körduglig andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar förToyota-Corona

Ackrediterade bilskrotar, som generellt kasserar bilen för återvinning, frestar fordonsinnehavare med höga betalningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, genom att hejda vidare körning av miljöförsämring och lägre trafiksäkra fordon. Men genom ångesten att åka allmänna bussar har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsförfrågan är sekundärt av familjens säkerhet under tvungna turer. Så dessa billiga begagnade Toyota-Corona skrivs upp till 20 års livslängd. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka flera årtionden. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för alltid?