Trots den välkända stora miljöförstöringen slår äldre Subaru-Baja försäljningsrekord på löpande band. Men det är dessvärre inte de auktoriserade bildemonteringarna som köper upp personbilarna till demontering. Under många år har forskare registrerat att de fossila bensindrivna personbilarna sprutar ut koldioxid, växthusgaser och sjukdomsframkallande partiklar. Växthusgaser lägger sig som ett isolerande lager och medverkar till den ökade uppvärmningen. Det vardera ligger bakom miljörubbningen med problematiska katastrofer som konsekvens Och det är äldre Subaru-Baja som är de främsta bovarna. Enköpingsposten refererar till Infrastrukturdepartementet upptäckt beträffande bilars CO2-utsläpp. Det antyder, att fordon har en optimal ålder av 11 år och rekommenderas, både ur miljö- och kostnadsaspekt, skrotas efter den tidsperioden. Ökade bränslepriser och bilskatter borde höja entusiasmen för elbilar. Men i pågående pandemihändelse är köpbehovet på nya fordon praktiskt taget ingenting. Med bedrövelse ser alla aktivister hur deras ambitioner grusas igenom återinförandet av uttjänta Subaru-Baja, som beordras fram av rädslan för det allvarliga coronaviruset.
Subaru-Baja konkurrerar med kollektivtrafiken
Globala inrådan från Regeringen, som två m mellanrum samt munskyddens mindre relevans, har ökat allmänhetens motsträvighet att åka allmänna bussar. Att riksdagens därtill tipsar bilskrot privatpersoner att köra bil förändrar inte misstrogenheten. Men hälften av familjemedlemmarna har inte tillgång till en personbil. Av den orsaken är det mer angeläget än allt annat att äga ytterligare en begagnad Subaru-Baja, så att alla i familjen kan färdas på ett lugnt sätt. För referenserna i all aktning, funktionera nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande personer. Men för personer i förflyttning på svårframkomliga utrymmen gestaltas det mer som en ouppnåeligt ideal. För den skull bör köpet av en andrabil särbehandlas.
Uttjänta Subaru-Baja rullar vidare
Prisvärda besiktigade Subaru-Baja med höga koldioxid-gaser och dålig trafiktrygghet kan i många fall betraktas som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota fordon har de blivit attraktiva för den olagliga kriminaliteten för illegal utlandsförsäljning speciellt till Nigeria. Där är förtjänsten uppemot 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har vuxit fram flertalet mindre verkstäder, som med anspråkslösa förbättringar kan få de uttjänt Subaru-Baja godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen förekommer redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar förSubaru-Baja
Ackrediterade bilskrotar, som mestadels kasserar bilen för bildelar, frestar bilägare med höga betalningar. Några naturvänner har föredragit att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att upphöra med mer körning av försvagning och lägre trafiksäkra fordon. Men via ångesten att åka spårvagnar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De utslitna personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och trygghetsförfrågan kommer i andra hand av familjens trygghet under beordrade turer. Så de här bättre besiktigade Subaru-Baja får vänta 20 år på bilskrot. Ur klimatsynvinkel är det ett steg tillbaka otal årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för alltid?