Snarare för att frakta personbilen för demontering i Ytterby bestämmer sig ett antal fordonsägare att dumpa sin skrotbil i bostadsområdens gästparkeringar. De lokala myndigheterna erhöll mängder med klander på grund av den stigande miljöförsämringen, som de här bilvrak tillfogar terräng och vattendrag. Uppkomsten till dessa naturkriminalitet kan vara i utgiften för bildemontering i Kungälv, som bilägaren måste erlägga. För att hjälpa detta otillfredsställande tillståndet kom Miljövårdsverket med en ny och tuff stadga till fordonstillverkarna.
Dessa är en association av biltillverkare, handelsagenter, exportör och försäljare. De omfattar 98 % av alla bilar som avyttras i Sverige. Återvinna bilen i Ytterby avgiftsfritt var första ultimatumet. Skrotbilarna skall också uppsamlas och återvinnas. En avgörande del av en skrots förtjänst och lönsamhet var avlöning för demontering och avgivande av skrotningsintyg. Därför blev oroligheten enorm hos en del skrotföretag. När det efteråt framkom att bara en del av Sveriges bilskrotar fick legitimation för utställande av skrotintyget blev det dödshugget för några av de äldre etablerade skrotarna.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Ytterby
BilSweden fick uppdraget att anordna Länsstyrelsens krav för att skrota en bil i Ytterby. Därtill gavs förhållningsregler till bilskrot i Kungälv om insamling och demontering av bilvrak, som ideligen förkastats i naturen. Skälet för dessa miljöhandlingar var fordonsinnehavarens besparing av kostnaden för att skrota bilen. Flertalet insända nyhetsskildringar i Vi-Bilägare klandrade myndigheternas nonchalans att blockera dessa dumheter. Detta deklarerades som en av skälen i den nya författningen med gratis bildemontering i Ytterby.
Bilproducenterna fick i uppgift att bilda en institution, som hade kunskap att genomföra ställda avsikter. Så de första verkligt legitimerade bildemonteringarna frambringades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att avfatta mottagningsintyg med skrotintyg föreligger inte idag. En lämplig bilåtervinnare får sin behörighet från Miljövårdsverket. En skriftlig begäran skall tillstyrkas av klimatstyrelsen, som kontrollerar att den kommande skroten följer Länsstyrelsens föreskrifter enligt “bilskrotsstadgar”.
Bilskrotning i Ytterby ger ersättning
En skrotbil stämplas som klimatskadligt avfall, och ska transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en skrotfirma i Ytterby, enligt Miljövårdsverkets yrkande. De här uppger i detalj hur de skilda bildemonteringarnas inrättningar skall designas för att godkännas. Lika grundligt skildras saneringen av klimatskadliga bilkomponenter, spolarvätskor och substanser. Återvinning, användning och förvaring behöver bilskrot accepteras av klimatinspektörer årsvis. Efter demontering av hälsofarligt material är bilvraket inte längre ett naturvådligt avfall utan transporteras till uppdelning och regenerering.
Nu för tiden är riktpunkten 95 procent återgång till ett för jämnan kretslopp i nyframställande uppnått. Och det innebär att fordonsägarna kan skrota bilen i Ytterby med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet erbjuder somliga bildemonteringar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Spekulanter kan påträffa bildelar till en Alfa Romeo till rena drömpriser. Det finns dessutom berättigade bärgningsfirmor, som transporterar personbilar, för bilskrotning i Ytterby, med ersättning. Bestämmelser för hanterande av det naturfarliga avfallet förekommer i Miljövårdsverkets specifika behörighet till bärgningsföretaget. En blivande klient kan enkelt syna detta på lejda rörelsens webbplats före uppdrag.