Skrotning av Lancia-Flaminia bilar utan motsvarighet

Prisvärda besiktigade Lancia-Flaminia har fått en försäljningstriumf som aldrig tidigare upplevts. Detta hänger på den uppkomna händelsen på bilskrot Onsala med den pågående fruktade covid-19 gör att få skrota bilen i Onsala. Rädslan att resa kollektivt har inte avtagit via Folkhälsomyndighetens råd. Under flera år har Regeringens beslut varit avsedda för reducerad bilkörning. Statens, höjda dieselpriser och skatt för trängsel är några sådana typfall. Det har lett till avsevärt mer resor till och från arbetet har åkts allmänna bussar. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra förvärv. Men nu saknas den mer än allt annat. Den oberäkneliga morgondagen har medfört att väldigt lite nyproducerade fordon säljs till vanligt folk. Vilket gäller för de flesta statusprylar. Men en gammal Lancia-Flaminia bryter mönstret på ett konstigt vis.

Lancia-Flaminia konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd också munskyddens lägre betydelse, har höjt människors motsträvighet att resa spårvagn. Att myndigheterna därtill rekommenderar privatpersoner att använda bilen ändrar inte misstroendet. Men alla av hushållet har inte möjlighet att att använda rena bilen eller att utnyttja någon bil. Av den orsaken är det mycket mer väsentligt än allt annat att få tag i ytterligare en körduglig Lancia-Flaminia, så att alla i hushållet kan färdas på ett harmoniskt sätt. För rekommendationerna i all ära, fungerar nog tvåmeters-bestämmelsen för sittande personer. Men för personer i rotation på begränsade områden framställs det mera som en önsketänkande. Därför ska inhandlade av en andrabil favoriseras.

Uttjänta Lancia-Flaminia rullar vidare

Bättre begagnade Lancia-Flaminia med stora koldioxidutsläpp och oduglig trafiktrygghet kan i de flesta fall gälla som skrotbilar. Frånsett att bildemontering har de blivit begärlig för den förbjudna kriminaliteten för illegal utförsel framför allt till Väst-Afrika. Där är försäljningspriset cirka tio gånger mer än liknande svenska priser. Och det har etablerats flertalet mindre bilverkstäder, som med lätta upprustningar kan få rostiga trafikfarliga Lancia-Flaminia godkända genom en bilprovningen. Så tävlingen finns redan för familjefadern, som är på jakt efter en prisvärd äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Lancia-Flaminia

Auktoriserade bilåtervinnare, som brukligen kasserar bilen för begagnade reservdelar, lockar fordonsinnehavare med stora ersättningar. Några naturvänner har valt att överlämna personbilarna här med god ansvarskänsla, genom att hindra vidare körning av klimatförsämring och mindre trafiksäkra fordon. Men igenom ångesten att åka kollektivt har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade fordonen kommer att leva vidare. Klimat och ärenden kommer i skuggan av hushållets trygghet under beordrade resor. Så dessa prisvärda begagnade Lancia-Flaminia säljs som aldrig tidigare. Ur naturhänseende vrids klockan tillbaka många decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för alltid?