Naturvårdsverket är orsaken till en av de massiva verksamhetssaneringarna i Sverige. Alla bilskrotar livnärde sig genom bildemontering med ersättning. Så länge den statliga bilskrotningsfonden rådde, var legal skrotning i Örkelljunga en valmöjlighet till en naturvådlig dumpning. När den försvann måste storsläggan upp i dagen och det var Trafikverket som hade handen på greppet. Biltillverkarna bedömdes vara de som skulle stå för hantering och insamling av uttjänta bilar med kostnadsfri bil demontering i Örkelljunga. Bilproducenterna tillsatte i samma ögonblick somliga auktoriserade fordons skrotar, som övertog skrotningen. Men i gengäld fick uteslutande de här valda bilskrotarna behörighet att utfärda skrotningsbevis för avregistrering hos Transportstyrelsen. Igenom det här sättet tilldelades enbart en bråkdel skrotar auktorisation. För övriga var det okey att ta betalt vid inlämning, men undanhölls makten att fullfölja en laglig bil demontering i Örkelljunga. Och massor av företagslikvideringarna i närheten kom som ett brev med posten.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Örkelljunga
Bilfabrikanterna fick i uppgift att bilskrot anordna Länsstyrelsens begäran för bildemontering i Örkelljunga. Dessutom gavs förhållningsregler till hopbringande och demontering av fordonsvrak, som vanligtvis övergavs i omgivningen. Förklaringen för dessa naturdåd var fordonsinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flera publicerade reportage i Barometern anklagade Naturvårdsverkets vårdslöshet att hindra dessa dumheter. Detta utpekades som en av orsakerna i den nya förordningen med avgiftsfri bilskrotning i Örkelljunga. Bilproducenterna erhöll uppdraget att forma en sammanslutning, som kunde effektuera uppställda avsikter. Så de första konkreta är tillåtna skrotföretagen frambringades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvitto med bilskrotningsintyg förekommer inte numera. En lämplig bilåtervinnare får sin auktorisation från Miljövårdsverket. En ansökan skall godkännas av naturmyndigheten, som övervakar att den kommande bildemonteringen åtföljer Naturvårdsverkets villkor enligt “återvinningsstadgar”.
Bilskrotning i Örkelljunga ger ersättning
Ett uttjänt fordon stämplas som klimatvådligt avfall, och skall bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en skrot i Örkelljunga, i enlighet med Naturvårdsverkets begäran. Dessa informerar i sin helhet hur de diverse skrotarnas anläggningar skall gestaltas för att accepteras. Lika utförligt framställs rengöring av miljögiftiga bilkomponenter, oljor och ämnen. Återvinning, handhavande och lagring behöver bekräftas av miljögranskare årsvis. Efter saneringen är fordonsvraket inte längre ett klimatfördärvligt avfall utan fraktas till uppdelning och återvinning. Nu för tiden är målsättningen nittiofem procent återgång till ett evigt kretslopp i nyframställning nått. Det innebär att fordonsinnehavarna kan skrota en bil i Örkelljunga med ersättning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före fragmentering accepterar en del skrotar självplock av begagnade bildelar. Konsumenter kan påträffa delar till en Mercedes-Benz till rena vrakpriser. Det förekommer dessutom auktoriserade bärgningsfirmor, som fraktar personbilar, för återvinning av personbilar i Örkelljunga, med betalning. Lagar för behandling av det naturvådliga avfallet finns i Länsstyrelsens särskilda medgivande till bärgningsfirmorna. En blivande klient kan enkelt kontrollera det här på anlitat firmans hemsida inför beställningen.