Detta var en tid sedan, en fordonsägare var tvingad att betala för att skrota bilen i Älvängen. Förr i tiden begick emellertid en bilägare en härlig kostnadsbesparing genom att dumpa sin personbil i miljön. Bortsett från den gräsliga uppenbarelsen medför dessa bilvraken ögonblickliga klimatbekymmer via läckage av glykol. Men besvären kom tillbaka när bilskrotningsfonden avvecklades och skrotpengen drogs in. Då införde Miljövårdsverket med buller och bång. En bilinnehavare skulle ha tillåtelse att, få överlämna skrotbilen i Älvängen gratis. Fordonsvraken skulle föras in och återvinnas. Bilfabrikanterna bedömdes vara ansvariga. Och dessa riktade sig direkt med höga anspråk till skrotarna. Endast några fick auktorisation att skriva ut skrotintyg för avfärdande på Trafikverket. I utbyte var de beordrade att genomföra avgiftsfri demontering av bilen i Älvängen. Utgången lät inte vänta på sig. Flera gamla skrotars enda utväg var att lägga verktygen på hyllan och stämpla in som arbetslösa.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Älvängen
Biltillverkarna fick i uppgift att organisera Länsstyrelsens villkor för demontering av personbilar i Älvängen. Dessutom gavs förhållningsregler till insamling och bilskrotning av bilvrak, som ideligen övergavs någonstans. Grunden för dessa natursynder var bilägarnas kostnadsbesparing för att skrota bilen. Många publicerade referat i Internationalen lastade myndigheternas vårdslöshet att avstyra dessa ofog. Detta fastställdes som en av orsakerna i den nya regeln med avgiftsfri återvinning av bilar i Älvängen. Biltillverkarna erhöll uppdraget att instifta en inrättning, som hade kunskap att genomföra uppställda avsikter. Så de första verkligt auktoriserade bildemonteringarna inrättades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras ensamrätt att utställa mottagningskvittens med bilskrotningsintyg förekommer inte numera. En auktoriserad skrot får sin behörighet från Trafikverket. En ansökan måste bifallas av klimatförvaltningen, som avsynar att den kommande bildemonteringen följer Naturvårdsverkets krav enligt ”återvinningsförordningen”.
Bilskrotning i Älvängen ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven stämplas som naturfarligt avfall, och ska bortforslas och saneras på en skrotfirma i Älvängen, i enlighet med Länsstyrelsens villkor. De här demonstrerar i sin helhet hur de skilda bilskrotarnas konstruktioner skall utformas för att tillåtas. Lika strikt redovisas rengöring av miljöfördärvliga bilkomponenter, vätskor och material. Demontering, handhavande och lagring behöver beviljas av miljögranskare årsvis. Efter tömning av skadliga ämnen är vraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan sänds till fragmentering och regenerering. Nu för tiden är målet nittiofem % återgång till ett ideligen kretslopp i nyframställning uppnått. Och det betyder att fordonsägarna kan skrota bilen i Älvängen med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen accepterar somliga skrotfirmor självplock av begagnade bildelar. Shoppare kan påträffa reservdelar till en Nissan till rena fantasipriser. Det förekommer också berättigade bilbärgare, som hämtar personbilar, för återvinning av personbilar i Älvängen, med kompensation. Bestämmelser för skötsel av det naturaggressiva avfallet finns i Trafikverkets speciella medgivande till bärgaren. En framtida kund kan lätt inspektera detta på lejda rörelsens webbsajt före order.