Miljövårdsverket är orsaken till flera av de massiva bolagsrensningarna i landet. Många bildemonteringar levde på skrotning med ersättning. Så länge den föreskrivna skrotningspremien fanns, var legitim bildemontering i Älvåker ett alternativ till en naturskadlig dumpning. När den upphörde måste storsläggan plockas fram och det var Regeringen som höll i greppet. Biltillverkarna betraktades vara ansvariga för uppsamling av skrotbilar med avgiftsfri bil demontering i Älvåker. Bilfabrikanter bestämde sig för vid samma tillfälle vissa behöriga bildemonteringar, som övertog ansvaret. Men i utbyte fick endast dessa valda bilskrotarna behörighet att utfärda skrotbevis för bortplockning på centrala bilregistret hos Trafikverket. Genom detta sätt erhöll bara en handfull bilskrotar certifiering. Alla andra fick ta betalt vid avlämnandet av fordonet till skroten, men undanhölls makten att fullborda en laglig bilskrotning i Älvåker. Flera av bolagsnedläggningarna i området var omöjlig att undvika.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Älvåker
Bilproducenterna erhöll i uppgift att planera Länsstyrelsens anspråk för bilskrotning i Älvåker. Därtill gavs hänvisning till hopbringande och skrotning av skrotbilar, som vanligtvis förkastats i skog och mark. Grunden för de här naturförsyndelser var bilinnehavarens besparing av kostnaden för skrotningen av bilen. Flera insända rapporter i Hallandsposten riktade mot bilskrot och Trafikverkets lättvindighet att blockera dessa dumheter. Det här angavs som en av orsakerna i den nya regeln med avgiftsfri skrotning i Älvåker. Bilfabrikanterna fick uppdraget att etablera en sammanslutning, som förmådde genomdriva uppställda avsikter. Så de första faktiska legitimerade skrotarna grundades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras kartell att avge mottagningskvitto med skrotintyg finns inte idag. En certifierad bilskrot får sitt tillstånd från Trafikverket. En ansökan skall bifallas av miljömyndigheten, som kollar att den kommande fordonsåtervinnaren följer Trafikstyrelsens krav enligt ”Bilskrotningsförordningen”.
Bilskrotning i Älvåker ger ersättning
Ett uttjänt fordon stämplas som miljövådligt avfall, och skall transporteras och rensas på all hälsofarliga vätskor på en bildemontering i Älvåker, enligt Länsstyrelsens villkor. De här instruerar i sin helhet hur de skilda företagens konstruktioner skall gestaltas för att godtas. Lika minutiöst beskrivs rengöring av naturgiftiga komponenter, spolarvätskor och material. Demontering, hantering och lagring tvingas bekräftas av miljökontrollant en gång var tolfte månad. Efter saneringen är fordonsvraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan sänds till uppdelning och smältning. Nuförtiden är målsättningen 95 % regression till ett för jämnan kretslopp i nytillverkning åstadkommit. Och det medför att fordonsägarna kan skrota bilen i Älvåker med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före demontering av personbilen accepterar vissa bilskrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Besökare kan upptäcka reservdelar till en Chevrolet till rena drömpriser. Det förekommer dessutom legitimerade bärgare, som transporterar bilar, för bilskrotning i Älvåker, med ersättning. Bestämmelser för bearbetning av det naturhotande avfallet förefinns i Transportstyrelsens specifika medgivande till bärgningsföretaget. En framtida Konsument kan lätt granska detta på lejda företags sajt inför order.