Skrotbil Subaru-Vivo går igen

Mot alla förståndiga sannolikheter skjuter handel av bra begagnade Subaru-Vivo i taket, som inte någon gång tidigare har skådats. Med stöd av politiska beslut har bilkörning till och från arbetsplatsen successivt förändrats till allmänna bussresor. Styrmekanismer som Bonus-Malus, ökade bensinpriser och trängselskatter har gynnat till den miljöoptimerande åtgärden. Och familjens andra-bil har sålts. Men mitt uppe i den nuvarande covid-19 kommer uppmaningar som hastigt ruckar rutinerna. De ger gödning till en av bilhistoriens anmärkningsvärda triumfer, genom att skrotade Subaru-Vivo förvandlas till riktigt fina exemplar.

Subaru-Vivo konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga uppmaningar från Regeringen, som 2 m distans och munskyddens mindre betydelse, har höjt vanligt folks motvilja att använda spårvagn. Att folkhälsomyndigheten också rekommenderar vanligt folk att använda bilen ändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte möjlighet att utnyttja något fordon. På grund av detta är det mer angeläget än allt annat att få tag i ännu en körduglig Subaru-Vivo, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett betryggande vis. För rekommendationerna i all ära, klaffar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande människor. Men för människor i trafik på svårframkomliga utrymmen låter det mer som en utopi. För den skull skall inskaffande av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Subaru-Vivo rullar vidare

Bättre besiktigade Subaru-Vivo med stora växthusavgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i många fall betraktas som skrotbilar. Med undantag av att skrota fordon har de blivit lockande för den olagliga brottsligheten för illegal utrikeshandel i första hand till Väst-Afrika. Där är försäljningspriset cirka 11 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har startats många små verkstäder, som med ringa förbättringar kan få gamla Subaru-Vivo godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen existerar allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig gammal andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Subaru-Vivo

Ackrediterade skrotfirmor, som mestadels skrotar personbilen för miljön, lockar bilinnehavare med stora ersättningar. Några miljövänner har utsett att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, igenom att avbryta vidare körning av miljöförsämring och lägre trafiksäkra personbilar. Men via skräcken att resa spårvagnar suget efter den gamla bilen trissat upp priserna. De kasserade personbilarna kommer att leva vidare. Miljö och ärenden är sekundärt av familjens trygghet under beordrade åkturer. Så de här billiga begagnade Subaru-Vivo går åt som smör i solsken. Ur natursynvinkel är bilskrot det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för alltid?