Det nya natursynsättet bilskrot har förut avvisat gamla personbilar som Volvo-960 till en bildemontering. Men nu har några årtiondens miljöjobb kastats över ände. Det är allmänt känt att äldre skrotbilar är den främsta bidragande skälet till de förhöjda koldioxiden i luften. Koldioxiden orsakar växthuseffekten med smältande ismassa, och ändrar miljön med naturförödelse som konsekvens. Statens påverkning, som höjda bränsleutgifter och skatter samt skatt på trängsel har förmått fordonsinnehavare att ändra om mot eldrift. En undersökare på Chalmers hävdar, att Volvo-960 som uppnått 11 års ålder rekommenderas överlämnas till en godkänd skrot för demolering och demontering, för att klimatet överhuvud skall kunna omvändas. Allt detta har gjort att en del skänkt familjens andrabil och reser med spårvagn främst till arbetsplatsen. Men den aktuella Covid 19 viruset har ändrat den pågående förloppet drastiskt. Försäljningen av billiga besiktigade Volvo-960 har fått en efterfrågan som aldrig skådats. Kunderna står i långa köer på olika väntelistor efter dessa kräk. Hur kan denna omständighet vara rimlig?
Subaru-Forester konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmängiltiga råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 m distans också munskyddens mindre innebörd, har ökat vanligt folks motvillighet att använda allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också rekommenderar gemene man att köra bil ändrar inte misstänksamheten. Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Av den orsaken är det viktigare än allt annat att skaffa ännu en begagnad Volvo-244, så att alla familjemedlemmar kan färdas på ett harmoniskt sätt. För rekommendationerna i all heder, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande folk. Men för folk i förflyttning på begränsada områden framställs det mer som en dröm. För den skull ska köpandet av en andrabil favoriseras.
Uttjänta Subaru-Forester rullar vidare
Bra begagnade Subaru-Forester med stora koldioxidföroreningar och oduglig trafiktrygghet kan i de flesta fall betraktas som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota bilen har de blivit tilltalande för den organiserade brottsligheten för lagstridig utförsel särskilt till Väst-Afrika. Där är avkastningen uppskattningsvis 11 gånger större än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram många små verkstäder, som med enkla metoder kan få gamla Volvo-244 godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen råder redan för hushållet, som är på jagande efter en billig begagnad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Subaru-Forester
Certifierade skrotföretag, som normalt kasserar bilen för demontering, lockar bilinnehavare med stora ersättningar. Några klimatvänner har föredragit att överlämna personbilarna här med gott samvete, igenom att hindra vidare åkande av försvagning och mindre trafiksäkra personbilar. Men igenom farhågan att resa spårvagnar har den stora efterfrågan ökat priserna. De uttjänta personbilarna kommer att leva vidare. Natur och ärenden är sekundärt av familjens säkerhet under tvungna resor. Så de här bra besiktigade Subaru-Forester säljs för att hålla 20 år. Ur klimataspekt är det ett steg tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för alltid?