Seriösa bilverkstäder i Ursviken skyltar med ”Kontrollerad Bilverkstad”

Numera försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre baseras dessa på den krassa sanningen. Pressen redogör om en riggad fälla för utvalda aktörer runt om i sverige. Och utgången är beklämmande. Hissnande är att sju av 8 granskade bilfirmor kunde inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. Vissa diktade till och med på egna fel som inte förekom, men reparerades mot betalning. AD Bilverkstad pekades ut som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som fordonsinnehavare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Ursviken. Men de kan ta skyhöga betalningar helt lagligt. Motsatsen är de mindre uppdiktade och billiga ”bilföretagen”, som har stora intäkter på bristande redovisning.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Ursviken tillhandahåller skilda egenskaper

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid flera tidpunkter för att medföra ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackkontraktet ”Verkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förmådde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Nivån bygger på upprepade kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Ursviken får licens att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre verkstäder i Ursviken väcker intresse

Genom Konsumenternas ingripande är det inte svårt att märka 2 olika bilverkstäder i Ursviken. I kretsen av de auktoriserade existerar auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Möjligtvis beroende på att bara originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har access till betydligt billigare bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”företagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är oslagbara. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatanspråk i bilskrotningsförordningen tvingades otaliga bilskrotar att stänga eller lägga om inriktningen till fordonsrenoveringar snarare än för återvinning. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotföretag med illegala insamlingsområden för bilägare, som måste skrota sitt fordon. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”trasig Saab bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög betalning för söndriga personbilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med miljöbalken garanterar fordonsägaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Ursviken används.