Nya branschöverenskommelser för bilverkstäder i Götene

Aktörer som håller på med bilreparationer i Götene kan uppdelas i 3 kategorier. En behörig verkstad eller en auktoriserad sådan har förr i tiden haft ensamrätt att serva eller reparera ett fabrikat under garantitiden. En obunden bilverkstad konkurrerar via att bjuda ut sin service till olika varumärke. Den tredje typen är mestadels ett uppdiktat enmansföretag med odefinierbar redovisning. Det har pågått flera turer kring de olika bilverkstäderna kunskap och uppriktighet både för utfört jobb som ersättning. Vissa har upptäckts för debitering av ej genomförda reparationer. De skamfilade ryktena kan härledas till “Aftonbladet” av mixtrade anmärkningar hos 10 fordon. Utredningen visade 80 % fel men är tyvärr för liten för att verifiera verkligheten. Dessvärre kastar den dock tvivel mot alla företag. Och det drabbar även schyssta aktörer som håller på med bilreparationer i Götene. Så förekommer vissa “bilverkstäder” i landet, som genomför jobb för drömpriser tillföljd av avsaknad av bokföring.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Götene levererar skilda egenskaper

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid flera stunder för att få stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschavtalet “Verkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att skapa högre tilltro. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsplan till sina medlemmar. Normen börjar med ordentliga egenskapsinspektioner, som kommer att hända både inifrån och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Götene får tillstånd att stämpla “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag i Götene väcker engagemang

Genom Konsumentverket intrång är det inte svårt att skönja två olika bilverkstäder i Götene. I kretsen av de certifierade finns auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att endast originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till betydligt billigare bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. bilkomponenter tagna från en skrot med självplock ger kanske ingen säkerhet. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa miljövillkor i bilskrotsstadgan tvingades otaliga bilmonteringar att avveckla eller lägga om ändamål till personbilsreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med kriminella insamlingsområden för fordonsinnehavare, som behöver skrota en bil. Otaliga skrotbilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “gammal Jaguar hämtas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för kasserade bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagen borgar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Götene används.