MRF’s nya normer gynnar bilverkstäder i Skanör

Bilverkstäder i Skanör har kommit in i en ond cirkel. Och det är en del förhållanden som är anledningen. Den här branschen konkurrerar, just som andra, med påhittade bilföretag på olika kriterium. Transportstyrelsen tycks enbart kunna handla på missförhållande utförda av auktoriserade firmor. Och trots att många oseriösa “bolag” frodas till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven bokföring. Men det finns förklaringar. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett fabrikat, och kunde begära hutlösa priser. Resultatet blir enbart att de tvingar fordonsinnehavare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga anseendet, som uppstått blir svårt att få tillbaka.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Skanör presterar olika beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har beivrat företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tidpunkter för att bringa struktur i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackavtalet “Bilverkstadens reparationskriterium.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till företagen. Normen börjar med regelbundna kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både inifrån och externt av kompetenta tillsynsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Skanör får tillåtelse att signera “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som håller på med fordonsrestaurering i Skanör skapar intresse

Via Hallå Konsument intrång är det inte svårt att urskilja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Skanör. Bland de legitimerade existerar märkesverkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Kanske beroende på att bara originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har möjlighet till avsevärt billigare delar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “företagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Begagnade reservdelar demonterade från en skrot med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda miljöbegäran i återvinningsförfattningen tvingades många skrotar att avveckla eller skifta fokus till bilrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det förekommer alltjämt bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för fordonsinnehavare, som skall återvinna sin bil. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “gammal Ford bärgas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för trasiga fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagbalken ansvarar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Skanör utnyttjas.