MRF inför kvalitetskontroll hos bilverkstäder i Gällivare

Det finns många olika företag som jobbar med bilar i Gällivare att välja mellan, när en ägare skall få hjälp att fixa fordonet. Beroende på om bilen är gammal och lagningskostnaden hög finns dock alltid en bilskrot som valmöjlighet till en kostsam bilfirma. Ett kostnadsoffert från en behörig verkstad kommer kanske fordonsägaren att bry sig om. De registrerade verkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här gynnar bara konkurrenterna, som på grund av slappa myndigheter kan utföra samma jobb till en bråkdel av pengarna. Den extremt stora avvikelse genom konkurrens på olika premisser, gynnar de olagliga bilföretagen mer än i andra verksamhetsområden i landet. Det är förbluffande att se deras annonser i Google och media vid sidan om registrerade och skattebetalande bilfirmor i Gällivare utbud.

Verkstäder i Gällivare tillhandahåller skilda kvalitet

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att framkalla stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-överenskommelsen “Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa ökad anseende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Standarden startar med periodiska egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av rutinerade inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Gällivare får tillstånd att signera “Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som håller på med bilar i Gällivare väcker uppståndelse

Igenom Konsumenternas inblandning är det enkelt att märka två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Gällivare. I kretsen av de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med tämligen kostsamma reparationer. Kanske beror det på att endast originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har access till betydligt billigare bilkomponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Begagnade bilkomponenter tagna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatanspråk i återvinningsbestämmelsen drevs många skrotnings företag att stänga eller byta nisch till fordonsrestaurering som ersättning för återvinning. Och det finns ännu bildemonteringar med olagliga insamlingsområden för bilägare, som måste skrota bilen. En del uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “kasserad Volvo bärgas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för defekta bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med naturlagen ansvarar fordonsägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte godkända företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Gällivare anlitas.