Det finns många olika bilverkstäder i Genarp att besluta mellan, när en ägare skall få hjälp att åtgärda bilen. Beroende på om personbilen är ålderstigen och reparationskostnaden hög finns emellertid alltid skrotning av bilen som val till en dyr bilverkstad. Ett omkostnadsanbud från en märkesverkstad kommer antagligen fordonsägaren att bry sig om. De registrerade verkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här gagnar bara konkurrenterna, som tillföljd av slappa myndigheter kan utföra samma arbeten till en tredjedel av priset. Den oerhört stora skillnaden via konkurrens på skilda premisser, främjar de illegala bilföretagen mer än i andra branscher i landet. Det är förvånande att se deras annonser i nätet och dagstidningar vid sidan om registrerade och seriösa bilföretag i Genarp erbjudande.
Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Genarp levererar skilda beskaffenhet
Konsumenternas och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flertal stunder för att framkalla disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrenskontraktet ”Bilföretagens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att skapa ökad tilltro. Det medförde MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetssystem till bolagen. Normen bygger på bestämda kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och utifrån av erfarna tillsynsmän. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Genarp får tillstånd att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre aktörer som sysslar med bilar i Genarp skapar intresse
Genom Konsumenternas intrång är det lätt att urskilja två olika bilverkstäder i Genarp. I kretsen av de godkända förekommer märkesverkstäder med mycket kostsamma lagningar. Kanske beror det på att bara originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har access till mycket mer prisvärda bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är fantastiska. Beg. bildelar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa miljöföreskrifter i bilskrotsförordningen drevs massa skrotnings företag att stänga eller lägga om ändamål till fordonsreparationer istället för bildemontering. Och det förekommer än idag bildemonteringar med kriminella insamlingsområden för ägare, som skall skrota sitt fordon. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Kia hämtas avgiftsfritt”, eller ”bra med pengar för skrot personbilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt miljölagbalken borgar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Genarp används.