Seriösa bilverkstäder i Kalix skyltar med ”Kontrollerad Bilverkstad”

Numera försöker verkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre baseras dessa på den krassa verkligheten. Motormännen rapporterar om en manipulerad fälla för bestämda företag runt om i sverige. Och konsekvensen är dystert. Ofattbara 7 av åtta granskade bilverkstäder mäktade inte ställa allt till rätta vid bilservicen. Somliga diktade till och med på egna fel som inte fanns, men åtgärdades mot betalning. AD Bilverkstad pekades ut som en av syndarna. Och det är många hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Mygel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Kalix. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de mindre fiktiva och prisvärda ”bilföretagen”, som har stora intäkter på bristande redovisning.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Kalix tillhandahåller olika standard

Konsumenternas och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att bringa ordning i fordons områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschavtalet ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa ökad tilltro. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Modulen grundar sig på återkommande kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Kalix får licens att stämpla ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Små företag som arbetar med bilar i Kalix skapar uppståndelse

Genom Konsumentverket ingripande är det enkelt att skönja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Kalix. I kretsen av de certifierade finns märkesverkstäder med väldigt dyra renoveringar. Möjligtvis beroende på att uteslutande original reservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har åtkomst till avsevärt billigare bildelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”företagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bildelar demonterade från en skrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturkrav i återvinningsbestämmelsen pressades flera bilskrotar att avveckla eller lägga om ändamål till personbilsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det finns även fortsättningsvis skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota bilen. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med mycket bra skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Opel hämtas utan kostnad”, eller ”hög betalning för skrot personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt engagemang för fordon som är skrot. Enligt naturlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte ackrediterade bilverkstäder eller bildemonteringar i Kalix utnyttjas.