Aktörer som håller på med bilreparationer i Jälla har kommit in i en ond cirkel. Och det är flera faktorer som är anledningen. Den här verksamhetsområdet tävlar, precis som andra, med påhittade bolag på olika krav. Miljövårdsverket tycks bara kunna agera på oegentligheter genomförda av registrerade företag. Fastän att flera opålitliga “företag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redogörelse. Men det finns förklaringar. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir bara att de driver bilägare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga anseendet, som uppkommit blir svårt att tvätta bort.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Jälla tillhandahåller skilda kvalitet
Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid flertal situationer för att framkalla ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att frambringa ökad tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Standarden bygger på återkommande egenskapskontroller, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla legitimerade bilverkstäder i Jälla får behörighet att signera “Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre firmor i Jälla väcker uppståndelse
Genom Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att skönja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Jälla. I kretsen av de legitimerade existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt dyra renoveringar. Förmodligen beror det på att bara originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till avsevärt billigare bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Beg. bilreservdelar tagna från en skrot med självplock ger nog ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa klimatbegäran i bilskrotningsförordningen förmåddes massa bilmonteringar att sluta eller skifta nisch till fordonsreparationer istället för återvinning. Och det finns alltjämt skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som måste skrota bilen. Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som “gammal Camaro bärgas utan kostnad”, eller “bra ersättning för trasiga fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med miljölagen garanterar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Jälla utnyttjas.