Godkänd Bilverkstad” i Järfälla skapar förtroende

Företag som jobbar med bilar i Järfälla kan delas in i 3 segment. En märkesverkstad eller en auktoriserad sådan har förr haft monopol att betjäna eller laga ett bilmärke under garantitiden. En obunden bilverkstad konkurrerar via att offerera sina tjänster till skilda fabrikat. Den tredje exemplet är mestadels ett påhittat enmansföretag med odefinierbar redovisning. Det har pågått otaliga turer kring de olika bilverkstäderna förmåga och hederlighet både för utfört arbete som ersättning. Vissa har avslöjats för debitering av icke utförda jobb. De tillfogade ryktena kan förklaras till “Uppdrag Granskning” av riggade påpekanden hos tio fordon. Analysen pekade på åttio % brister men är alldeles för liten för att verifiera verkligheten. Tyvärr kastar den ändå tvivel mot alla företag. Och det drabbar även schyssta bilverkstäder i Järfälla. Så finns vissa “firmor” i sverige, som genomför arbeten för drömpriser tillföljd av avsaknad av redovisning.

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Järfälla tillhandahåller skilda egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid många situationer för att medföra stadga i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensuppgörelsen “Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att frambringa högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Modulen grundar sig på återkommande egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Järfälla får befogenhet att stämpla “Certifierad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre bilverkstäder som håller på med bilrestaurering i Järfälla drar till sig uppståndelse

Genom Konsumentverket intrång är det okomplicerat att urskilja två skilda företag som jobbar med bilar i Järfälla. Bland de godkända förekommer auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Kanske beroende på att enbart originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har access till avsevärt billigare bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bildelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa miljökrav i bilskrotningsbestämmelsen förmåddes flera bilskrotar att stänga eller skifta fokus till bilrenoveringar snarare än för återvinning. Och det förekommer än idag skrotföretag med olagliga insamlingsställen för ägare, som ska skrota en bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “trasig Renault bärgas utan kostnad”, eller “bra ersättning för kasserade personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte behöriga bilverkstäder eller skrotfirmor i Järfälla anlitas.