Seriösa bilverkstäder i Fjugesta får ingen hjälp av berörda myndigheter

Nu försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas det här på den krassa sanningen. Bilmagasinet redogör om en riggad fälla för bestämda bolag runt om i sverige. Och resultatet är dystert. Hissnande är att 7 av 8 inspekterade bilfirmor lyckades inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. En del diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. AD Bilverkstad pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Mygel har inte drabbat märkesverkstäderna i Fjugesta. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de små falska och billiga ”bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.

Företag i Fjugesta levererar skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera gånger för att få ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensavtalet ”Bilverkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att frambringa ökad förtroende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Nivån bygger på regelbundna kvalitetskontroller, som kommer att ske både internt och utomstående av rutinerade kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Fjugesta får lov att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små Aktörer som håller på med fordonsrestaurering i Fjugesta skapar entusiasm

Via Konsumentverket intrång är det lätt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Fjugesta. Bland de auktoriserade återfinns behöriga verkstäder med väldigt saltade kostnader för reparationer. Eventuellt beror det på att enbart originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har möjlighet till mycket billigare reservdelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Deras priser är oslagbara. Beg. bildelar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens hårda naturvillkor i bilskrotningsförordningen förmåddes flera skrotar att stänga eller lägga om inriktningen till bilrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer än idag bildemonteringar med kriminella uppsamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota bilen. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög betalning för söndriga bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt klimatbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Fjugesta utnyttjas.