Bilverkstäder i Lindsdal kvalitetssäkrar utfört arbete

Företag som jobbar med bilar i Lindsdal kan indelas i tre kategorier. En behörig verkstad eller en godkänd sådan har tidigare haft monopol att serva eller reparera ett fabrikat under tiden garantin gäller. En allbils-verkstad konkurrerar igenom att tillhandahålla sina tjänster till skilda bilmärke. Den tredje varianten är oftast ett påhittat bluff företag med odefinierbar bokföring. Det har pågått många turer kring de olika bilverkstäderna kompetens och ärlighet både för utfört arbete som ersättning. Vissa har avslöjats för debitering av icke utförda reparationer. De tillfogade ryktena kan förklaras till ”Kalla fakta” av mixtrade anmärkningar hos tio bilar. Utredningen visade åttio procent fel men är tyvärr för liten för att verifiera sakförhållandet. Tyvärr kastar den dock misstankar mot alla bolag. Och det drabbar även ärliga företag som jobbar med bilar i Lindsdal. Så förekommer vissa ”firmor” i sverige, som genomför arbeten för drömpriser i och med avsaknad av bokföring.

Verkstäder i Lindsdal tillhandahåller skilda egenskaper

Hallå Konsument och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga stunder för att få disciplin i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschkontraktet ”Bilverkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att upprätta högre tilltro. Det orsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till bolagen. Normen grundar sig på periodiska kvalitetskontroller, som kommer att äga rum både internt och utifrån av kompetenta inspektörer. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Lindsdal får medgivande att märka ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre firmor i Lindsdal skapar uppståndelse

Genom Hallå Konsument intrång är det okomplicerat att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Lindsdal. Bland de godkända förekommer behöriga verkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att enbart originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till mycket mer prisvärda komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är fenomenala. Begagnade reservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda miljöanspråk i bildemonteringsförfattningen förmåddes många skrotar att upphöra eller byta ändamål till personbilsreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer än idag skrotfirmor med lagstridiga insamlingsställen för bilinnehavare, som skall skrota bilen. Många uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Fiat hämtas kostnadsfritt”, eller ”stor betalning för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med miljölagbalken ansvarar ägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte behöriga bilverkstäder eller bildemonteringar i Lindsdal utnyttjas.