Det finns branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men företag som jobbar med bilar i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla grupper från registrerade bilmärken till uppdiktade “företag” med skattefri bokföring. Den snedvridna konkurrensen förekommer i alla sektorer. Och det erfordras ingen betydande kompetens att hålla Transportstyrelsen utanför de väl märkbara men oreggade eller bulvan-ägda “firmorna”. Och det förekommer ytterligare fel och felaktigheter på firmor, som är mycket ogynnsamt för branschen. Sjukt höga offerter, medvetet mygel med inte uträttat arbete därtill krav på betalning av hopdiktade fel, bör sända en stor del av bilföretagen till skattemyndigheterna. De certifierade bilverkstäderna i Laxå lever lagligt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget bilmärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesverkstäderna tycks inte ha fattat, att den euforiska tidsperioden är förgången. Kalla Faktas upptäckt av mygel och bedrägligt förfarande via riggade fordon på 7 av åtta företag som jobbar med bilar i Sverige. Och det satte igång arbetslusten hos nämnda organisationer.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Laxå distribuerar skilda standard
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid flertal stunder för att framkalla ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet “Bilföretagens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att åstadkomma högre tillit. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsplan till sina medlemmar. Nivån börjar med regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och externt av kunniga inspektörer. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Laxå får befogenhet att stämpla “Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små företag i Laxå skapar intresse
Igenom Konsumenternas inblandning är det okomplicerat att urskilja 2 skilda bilverkstäder i Laxå. Bland de certifierade existerar behöriga verkstäder med mycket kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att uteslutande originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har tillgång till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bilkomponenter tagna från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bilskrotningsbestämmelsen förmåddes många bilmonteringar att sluta eller byta mål till fordonsreparationer istället för bilskrotning. Och det finns alltjämt skrotfirmor med lagstridiga uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “fördärvad Volvo bärgas gratis”, eller “stor med pengar för defekta personbilar”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken borgar bilinnehavaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och avfärdad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotar i Laxå används.