Bilverkstäder i Forshaga förnekar Uppdrag Gransknings anklagelser

På grund av fordonens allt mer elektroniska komponenter krävs det ofta en påhälsning hos en bilverkstad i Forshaga för att fixa till små felaktigheter. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Bilfabrikantern betalar, så det är bara att åka med personbilen till en certifierad bilverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Bilverkstäder sänder skyhöga fakturor. Via Personbilens Riksförbunds riggade inspektion blottades bedrägerir, som gav verkstäderna ett skadade anseende. Det bevisades, att c.a nittio % av bilverkstäderna med avsikt vilseledde fordonsägare på avsevärda summor. Att somliga falska företag som jobbar med bilar lagar skrotbilar från Forshaga till trafik- och klimatskadliga fordon, attraherar inte heller en klimataktivist.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Forshaga levererar olika egenskaper

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid antal tidpunkter för att få ordning i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via fackkontraktet “Bilverkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till bolagen. Nivån börjar med bestämda kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kunniga besiktningsmän. Alla legitimerade bilverkstäder i Forshaga får befogenhet att signera “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Forshaga dra till sig entusiasm

Igenom Konsumenternas intrång är det inte svårt att skönja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Forshaga . Bland de ackrediterade finns auktoriserade bilverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Kanske beror det på att bara originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har access till betydligt mer prisvärda delar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “företagen” som väcker mest intresse. Deras priser är fenomenala. Beg. komponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda miljöanspråk i bildemonteringsförordningen tvingades otaliga skrotnings företag att avveckla eller byta ändamål till fordonsrestaurering snarare än för skrotning av bilar. Och det förekommer än idag skrotfirmor med kriminella insamlingsställen för fordonsägare, som måste skrota bilen. Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “kasserad Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller “stor ersättning för trasiga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt miljölagen borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Forshaga anlitas.