Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Ludvika

Numera försöker verkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Tyvärr grundas det här på den krassa verkligheten. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för utvalda bolag runt om i landet. Och konsekvensen är sorgligt. Ofattbara sju av åtta granskade bilverkstäder mäktade inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte fanns, men åtgärdades mot betalning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Fiffel har inte drabbat märkesverkstäderna i Ludvika. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motsatsen är de mindre fingerade och billiga “bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande redogörelse.

Firmor i Ludvika tillhandahåller olika egenskaper

Hallå Konsument och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid många situationer för att bringa struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-avtalet “Bilföretagens renoveringsparametrar.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta högre förtroende. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Nivån grundar sig på regelbundna kvalitetskontroller, som kommer att hända både internt och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Ludvika får medgivande att signera “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder i Ludvika dra till sig engagemang

Via Konsumenternas inblandning är det lätt att skönja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Ludvika. I kretsen av de behöriga finns märkesverkstäder med mycket dyra lagningar. Eventuellt beroende på att bara originalreservdelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har tillgång till mycket billigare delar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “verkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda naturföreskrifter i återvinningsstadgan förmåddes flera skrotnings företag att stänga eller byta inriktningen till bilrenoveringar som alternativ för demontering av fordon. Och det finns fortfarande skrotföretag med förbjudna uppsamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota en bil. Massor skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “kasserad Opel bärgas gratis”, eller “hög ersättning för söndriga personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen borgar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Ludvika utnyttjas.