Försummelse innebär bilskrot efter besiktning i Jämjö

Först en påhälsning för bilprovning i Jämjö, därnäst dyra lagningar på en verkstad, efter ordentligt betänkande att återvinna fordonet hos närliggande ackrediterad bildemontering. En stor del av de fyrtio procenten bilinnehavare, som får allvarliga tvåor i bilprovningens rapport, vid den periodiska tillsynen, måste tillbaka med fordonet inom 30 dagar för att undvika körförbud. Redan från början gäller det varje år för de flesta. Regeringen startade AB Svensk Bilprovning i mitten av 1960-talet. Men bilbeståndet och bilskrot växte det stabbiga företaget över huvudet. Så privatiseringen tjugo hundra tio överraskade inte allmänheten ett dugg. Allt för långa väntetider för att boka och ombokningar medförde flera påtvingade körförbud, som ertappade strukturens fiasko. Flertalet nystartade inspektionshallar ändrade emellertid snart på den dåliga utvecklingen. Med ett system utan tidsbokning för fordonskontroll i Jämjö, löstes flera besvär för glada fordonsinnehavare.

Förändrade bestämmelser för personbilskontroll i Jämjö resulterar vanligtvis till vite

Men flera förordningar har just ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden baserad på registreringsnumrets sista siffra. inte ens den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste fordonsinnehavaren själv att bevaka datum för personbilsinspektion i Jämjö. Bommas det här erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av ordningsmakten, kan körkortet ryka. Det är bilägarnas plikt att känna till det här faktumet. Statens inkomster beräknas emellertid öka med ett antal miljoner kr från försumliga fordonsägare.

Bilägare avgör själv tillfälle för personbilsgranskningen i Jämjö

Men man kan själv avgöra, när den första besiktningen i Jämjö bör genomföras. Senast 36 månader efter att fordonet tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter 2 år. Därpå måste personbilen kontrolleras varje år. På Länsstyrelsens webbsida kan datumet enkelt påträffas. Surfa in på deras internetsida och slå nummerskyltens nummer, så finns datumet där. Felen eller skavankerna som iakttas indelas i tre nivåer. En kategori ett-felaktighet betyder att den tvingas lagas före nästa års-inspektion. Ett klass två-påpekande betyder, att det måste fixas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Nivå tre-anmärkning är ett säkerhetsbrist, som ger körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från bilgranskningen i Jämjö. Och detta leder ofta till återvinning på en certifierad bilskrot, som har befogenhet att skrota bilar med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Betrakta att flera glömmer att laga enkla kategori ett-anmärkningar. Men sådan flyttas upp en klass med krav på efterkontroll vid nästa granskning.

Obehövliga defekter observeras av fordonsinspektionen i Jämjö

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt självkontroll innan fordonsbesiktningen i Jämjö. Märkligt nog är det felaktigheter med simpla åtgärder, som uppdagar klass två-bristerna. Att ombesörja en lampa innebär flera gånger, att fordonet godtas utan efterkontroll för bilinspektionen i Jämjö. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs tätt av bromsljus. Att ersätta en defekt lykta kan kanske synas påfrestande för flera. Men det finns lätta anvisningar med bilder för de flesta bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att lambdasondens larmbelysning på instrumentbrädet inte släcks. Många fordonsinspektörer upptäcker den sluges trixet att ta bort instrumentbelysningen. Men oriktigheten antyder, att personbilen förbrukar obehövligt mycket drivmedel, så avgasutsläppet tilltar eventuellt över max godkänd. Givaren är placerad på grenröret vid katalysatorrenaren och är lätt att växla. Den kan införskaffas till Renault från Bds.se under 700 kronor. Risken är enorm att det här simpla felet kan tolkas som en brist i katalysatorn. I sådana fall kan priset för vissa bilmärken vara mer än trettio tusen kr. Även tillrättavisning på däckens mönsterdjup är återkommande för bilinspektionen i Jämjö. Statistiskt är det många som måste på efterkontroll med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt lätt att checka för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex millimeter mönsterdjup på sommarväglag och 3,0 millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan avtar på däck under tre mm. Så utprovning under vintermånaderna kan förorsaka obefogade problem. Men med lätta verktyg kan utgiften, tillföljd av den årliga personbilsinspektionen i Jämjö, hållas till ett minimum av den smarte bilägaren.