Billiga besiktigade Hyundai-H1 går mot den allmängiltiga strömmen av osäljbara fordon. Den pågående Covid-19 har förlamat en stor del i samhället. Framtiden är ju oberäknelig, fördenskull beslutar de flesta att spara i sina pengar tills någon omändring inträffar. Handlande av nyproducerade bilar ligger inte längre som något prioriterat utgiftsslag i hushållsbudgeten. Men bättre begagnade Hyundai-H går tvärt emot andra personbilar. Köpbehovet har aldrig varit så kraftig som den är idag. Motiveringen är lätt. Än idag måste många ta sig till arbetet, butiker eller någon fritids sysselsättningsplats. Några av de här åkturerna görs med kollektiva tåg. Det är också det färdsättet som beslutas genom olika politiska fastställande. Så för att tygla bilåkandet har dieselpriser höjts, Riksdagen har chockhöjt bilskatten också trängselskatter har introducerats. Alla riktade politiska insatser har naturligtvis medfört till mer kollektivresor, samt att hushållets andra-bil valts bort
Hyundai-H1 konkurrerar med kollektivtrafiken
Rådande inrådan från Regeringen, som två meters distans samt munskyddens mindre betydenhet, har ökat allmänhetens ovilja att resa allmänna bussar. Att regeringens även tipsar privatpersoner att köra bil rubbar inte misstrogenheten. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att skaka fram ännu en gammal Hyundai-H1, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett betryggande sätt. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen bilskrot för sittande personer. Men för personer i omlopp på svårframkomliga områden framställs det mer som en framtidsvision. Därför skall införskaffade av en andrabil främjas.
Uttjänta Hyundai-H rullar vidare
Bättre kördugliga Hyundai-H1 med höga CO2utsläpp och oduglig trafiksäkerhet kan i en del fall betraktas som skrot. Bortsett från att återvinna fordon har de blivit tilltalande för den samordnade kriminaliteten för otillåten utrikeshandel framför allt till Afrika. Där är förtjänsten i det närmaste tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har vuxit fram en mängd mindre bilverkstäder, som med anspråkslösa reparationer kan få de uttjänta Hyundai-H1 godkända igenom en bilbesiktning. Så tävlingen förekommer redan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd besiktigad andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Hyundai-H1
Godkända skrotföretag, som vanligtvis skrotar bilen för miljön, lockar bilägare med höga betalningar. Några klimat-vänner har föredragit att överlämna fordonen här med gott samvete, genom att hämma mer drift av försvagning och mindre trafiksäkra bilar. Men via ångesten att resa spårvagnar har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i andra hand av familjens säkerhet under beordrade åkturer. Så dessa billiga begagnade Hyundai-H1 går åt som smör i solsken. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer det förbli så här för jämnan?