Bonus-Malus ökar inte antalet Hyundai-Atos till bilskrot

Billiga begagnade Hyundai-Atos går mot den globala riktningen av osäljbara artiklar. Den nuvarande Covid-19 har bedövat en del städer i landet. Framtiden är ju oförutsebar, på grund av detta väljer en del att spara i sina pengar tills viss förändring inträffar. Köp av nytillverkade bilar ligger inte längre som något prioriterat utgiftsslag i hushållskassan. Men bra begagnade Hyundai-Atos går tvärsemot andra statusprylar. Suget har inte någon gång varit så bastant som den är numera. Motiveringen är spartanskt. Fortfarande måste många åka till jobbet, affärer eller någon aktivitetsplats. Flera av dessa turerna görs med statliga tåg. Det är likaså det transportsättet som entusiasmeras igenom olika politiska fastställande. Så för att hejda bilresorna har bensinpriser höjts, Riksdagen har chockhöjt bilskatten också trängselskatter har introducerats. Alla styrda politiska åtgärder har absolut medfört till mer allmänna resor, samt att familjens andra-bil valts bort.

Hyundai-Atos konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala råd från Folkhälsomyndigheten, som två m avstånd också munskyddens lägre betydenhet, har ökat gemene bilskrot mans motvillighet att åka spårvagn. Att regeringens också föreslår vanligt folk att köra bil rubbar inte skepsisen. Men alla av hushållet har inte tillgång till något fordon. Av den orsaken är det mer centralt än allt annat att införskaffa ytterligare en äldre Hyundai-Atos, så att alla i hushållet kan färdas på ett lugnt vis. För referenserna i all heder, klaffar nog tvåmeters-regeln för sittande folk. Men för människor i rotation på trånga utrymmen låter det mera som en önskedröm. Av den orsaken bör införskaffade av en andrabil särbehandlas.

Uttjänta Hyundai-Atos rullar vidare

Prisvärda kördugliga Hyundai-Atos med höga CO2-avgaser och undermålig trafiksäkerhet kan i flertalet fall betraktas som uttjänta bilar. Med undantag av att skrota bilen har de blivit lockande för den förbjudna kriminaliteten för otillåten utlandsförsäljning framför allt till Mellanöstern. Där är vinsten uppskattningsvis elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med simpla metoder kan få gamla Hyundai-Atos godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen råder allaredan för familjen, som är på jakt efter en billig äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Hyundai-Atos

Behöriga bilskrotar, som brukligt skrotar bilen för reservdelar, frestar fordonsägare med stora ersättningar. Några klimatkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, igenom att stoppa vidare drift av försvagning och mindre trafiksäkra personbilar. Men igenom rädslan att använda tåg suget efter den gamla bilen höjt priserna. De utslitna personbilarna kommer att leva vidare. Natur och trygghetsfrågor kommer i andra hand av familjens trygghet under beordrade åkturer. Så de här prisvärda begagnade Hyundai-Atos går åt som smör i solsken. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?