Bonus-Malus ökar inte antalet Fiat-Doblo till bilskrot

Billiga kördugliga Fiat-Doblo går mot den globala vägen av osäljbara artiklar. Den fortlöpande Covid-19 har handlingsförlamat en del städer i Sverige. Tillkommande tid är ju oviss, av den orsaken väljer flertalet att bevara i sina slantar tills någon förändring kan skönjas. Förvärv av nyproducerade personbilar ligger inte längre som något prioriterat kostnadsslag i hushållskassan. Men bra kördugliga Fiat-Doblo går tvärtemot andra bilar. Efterfrågan har aldrig varit så enorm som den är idag. Motiveringen är simpelt. Fortsättningsvis behöver de flesta åka till jobbet, affärer eller någon fritids sysselsättningsplats. En del av de här resor görs med statliga spårvagnar. Det är också det transportsättet som stimulerats via diverse politiska beslut. Så för att hindra bilåkandet har dieselpriser höjts, Bonus-Malus har chockhöjt bilskatten samt trängselskatter har introducerats. Alla styrda politiska åtgärder har förstås lett till ökade allmänna resor, samt att hushållets andra-bil skrotats.

Fiat-Doblo konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som 2 meters avstånd och munskyddens mindre betydenhet, har ökat människors motvillighet att använda spårvagn. Att myndigheterna också föreslår privatpersoner att använda bilen förändrar inte misstron. Men hälften av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Därför är det mer centralt än allt annat att fixa fram ytterligare en begagnad Fiat-Doblo, så att alla familjemedlemmar kan köra på ett obekymrat vis. För referenserna i all ära, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande personer. Men för personer i rörelse på besvärliga ytor låter det mer som en önskedröm. För den skull ska förvärvande av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Fiat-Doblo rullar vidare

Bra kördugliga Fiat-Doblo med höga CO2-utsläpp och undermålig trafiktrygghet kan i flertalet fall betraktas som uttjänta bilar. Förutom att återvinna fordon har de blivit tilltalande för den olagliga brottsligheten för otillåten utlandsförsäljning i första hand till Väst-Afrika. Där är vinsten sisådär tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har öppnats en mängd små verkstäder, som med ringa upprustningar kan få de uttjänta Fiat-Doblo godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen förekommer allaredan för familjen, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Doblo

Certifierade skrotföretag, som som oftast kasserar bilen för demontering, frestar bilägare med stora ersättningar. Några naturkamrater har föredragit att överlämna personbilarna här med gott samvete, genom att avbryta mer åkande av naturfördärvande och lägre trafiktrygga bilar. Men igenom farhågan att åka spårvagnar har den stora bilskrot efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och ärenden kommer i skuggan av hushållets säkerhet under beordrade turer. Så dessa prisvärda begagnade Fiat-Doblo säljs trots de skadliga CO2-effektern. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka många årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för evigt?